Skivrecension

The invisible comes to us
Folkuppdatering Lira Gillar

Anna & Elizabeth

The invisible comes to us

Skivbolag: Smithsonian Folkways
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 19 sep 2018

Dela den här recensionen:

Tredje albumet från Anna Roberts-Gevalt och Elizabeth LaPrelle fortsätter på duons inslagna väg. Gamla sånger och historier från Appalacherna presenteras i nytt ljus för att falla moderna lyssnare på läppen. Nu är de knappast ensamma om dylika grepp i dagens musikvärld, men Anna & Elizabeths tolkningar gjuter verkligen nytt liv i materialet.
I stället för dammiga och sönderfallande inspelningar och skivor i något arkiv finns de här låtarna nu att tillgå i din mobiltelefon genom en knapptryckning, och det i tappningar som känns lika samtida som vilken annan skiva som helst. Kolla in spår som John of Hazelgreen och Mother in the graveyard.
Tillsammans med samproducenterna Benjamin Lazar Davis (Okkervil River, Cuddle Magic) och avant-rock-batteristen Jim White (The Dirty Three, Xylouris White, Mark Kozelek) har Anna & Elizabeth åstadkommit en ypperligt modern och tidlös skiva. Musiken på The invisible comes to us är ibland varsamt, minimalistiskt klädd i drones, loopar, sequencers och synthesizers. De är inte främmande för lite distade röster (Irish patriot) och skavande uttryck heller. Men det känns hela tiden som folkmusik. Anslaget är intimt och känns ofta akustiskt, även om det inte är lika traditionellt hållet som debuten. Ett synnerligen bra sätt att göra det osynliga i albumtiteln synligt.


Fler recensioner

Annonser