Music from Balochistan
Balochimusik i Norden Lira Gillar

Padik

Music from Balochistan

Skivbolag: Etnisk Musikklubb
Publicerad: 27 mar 2014

Denna region i de södra delarna av Iran, som också omfattar delar av Pakistan och Afganistan, är ett område med rika och specifika musiktraditioner. Det karaktäristiska för den balochiska musiken att den har införlivat avgörande impulser från omkringliggande kulturer och samtidigt gett dessa ett omisskännligt musikaliskt språk. En musik som nått ut över världen till en publik som uppskattar dess unika klang och uttrycksform. Med en repertoar som använder också nyare musik och vokala uttryck i en traditionell kontext som innefattar flera olika melodiska skalor.
Den nordiska musikkvartetten Padik, som bildades redan 2001 och genom åren har bytt medlemmar, är en förmedlare av denna speciella musik och repertoar. Padiks grundare Rostam Mirlashari och Adulrahman Surizehi, båda födda i Iran men nu boende i Stockholm respektive Oslo, är båda djupt involverade i balochimusiken i både nyare och äldre framförandeformer.
Rostam är en sångare som behärskar många traditionella sångtekniker som gör honom unik. Han har en känsla och en känslighet i sin röst som ger melodierna ett uttryck som är starkt gripande och själfullt. I hans ljusa röst finns ofta den sorts vibrato som i de ögonblicken får text och melodi att skälva.
Abdulrahman är utan tvekan den store mästaren på benjo, en typ av cittra med klaviatur från Balouchistan, främst använd som soloinstrument. Han har en teknik i sitt spel som får instrumentets vassa tonfall att framträda i all dess mångsidighet. Han framstår numera som en levande legend inom sin musik och den omfattande repertoaren från området. Han är också mångfaldigt prisbelönad för sin insatser.
I gruppen ingår också tablaspelaren Nafees Irfan från Pakistan samt den norska hardingspelmannen Anne Hytta. Influenser från den nordiska folkmusiken sätter därför sin prägel på en del av numren.

• -->