Skivrecension

Klezmertrio

Tzeitel

Luftmentshen

Skivbolag: Barrackas Records
Recenserad av: Bengt Edqvist

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Inspelad på Konstepidemin strax ovanför Linnéplatsen i Göteborg, ett område som ofta sprudlar av konstnärlig och musikalisk kreativitet. Det ihop med att juni 2018 då denna skiva spelades in var en sällsynt torr och het månad (liksom föregångaren maj och uppföljaren juli) kanske bidrog till att göra detta till en så … kan man säga ”varm och go” om en skiva? Så är det i alla fall.

”Nu har världen blivit kall och grå” sjunger den så utomordentligt skickliga musikanten Sara Fridholm på en visa hon själv skrivit den tänkvärda texten till. Och det mesta går i moll musikaliskt, men kyligheten i trions musicerande är obefintlig. Fridholm är också en utomordentlig klezmersångare vilket vi tyvärr bara får höra i två visor. Hon är också virtuos på dragspelet, dock aldrig överdrivet, precis som Anna Cochrane på fiol och altfiol. Det brukar ofta klezmerviolinister vara men känslorna finns inte alltid med, men här hörs de i överflöd, tack vare hjärtat och vibratot på rätt ställen, som sig bör i genren. Tyngd åt det hela ger Christopher Andersson Bång på bas, ej att förglömma.

Noterar gör jag också att trion aldrig behöver kompletteras med gästmusiker. Luftmentshen avslutas stämningsfullt och pampigt med Sara Fridholm på piano i titelmelodin.