Skivrecension

Folkemusikk 2.0
Norsk folkrock

Skrekk & Guro

Folkemusikk 2.0

Skivbolag: Taragot Sounds
Recenserad av: Luise Rube
Publicerad: 28 sep 2018

Dela den här recensionen:

Guro Kvifte Nesheim gillar att ge folkmusiken nya skepnader. Det har hon redan visat med sitt senast aktuella projekt GKN5. Nu lägger hon in en växel till och tillsammans med gruppen Skrekk tolkar hon folkmusiken från sina hemtrakter på ett kompromisslöst sätt. De skapar ett sound som starkt svävar mellan det urfolkliga å ena sidan, och rock, pop, progg, country, jazz, improvisation och även afrobeat å den andra sidan.

Det folkliga representeras naturligtvis av Guros hardingfelor men kommer fram minst lika mycket i dansrytmik, stråkfigurer, intonation och de folkliga melodierna som tas upp av Åsmund Solberg (gitarr, steel) Egil Kalman (bas) och Knut Kvifte Nesheim (slagverk).

Även två vokala låtar är med. Den ena mer poppig, den andra starkt influerad av medeltidsballader. De egna kompositionerna har sina ursprung i svensk och norsk folkmusik och inspireras som nämnts av saker som rock, afrobeat och jazz. När man lyssnar på Folkemusikk 2.0 kan man faktiskt känna sig lite ”bad ass”. Att folkrock fungerar har vi ju redan förstått med grupper som Valkyrien Allstars, Hoven Droven och Skenet, och Skrekk & Guro är minst lika coola som Skenet – fast på norska.


Fler recensioner

Annonser