Redaktionsbloggen

Modalt möte mellan musikaliska maestros

Per-Texas-Johansson,-Matias

Per Texas Johansson & Oddjob
Scalateatern, Stockholm, 23 mars 2016

Med två av förra årets absolut bästa plattor i ryggen bjöd Oddjob och Per Texas Johansson på en modal [modal! reds anm] högtidsstund på Scalateatern i Stockholm.

Med Grammis-belönade skivan Folk tog rutinerade Oddjob ett ordentligt grepp om visarkivet och fräste samman lockrop, näverlur och kulningar till en egen modal verklighet. Oddjob plockar melodier ur vrenska lockrop, bygger riff av kullornas fraseringar och ekar deras timbre med Goran Kajfes nåderika trumpetspel och Per ”Ruskträsk” Johanssons lyriska, uppriktiga alt.

På Scalateatern har Daniel Karlsson bytt flygeln mot ett överstyrt elpiano. Ljudbilden tätnar och får ett rått ytskikt som mest anas på skivan. Klass-spel rakt igenom av Karlsson som blandar ren lyrik med percussiva sånglinjer.

Oddjob som fyller tjugo nästa år har ett oerhört tight utvecklat sväng som vilar på Karlsson, basisten Peter Forss och trumslagaren Janne Robertsson. Med Folk har man också vågat ta steget att bli vackra där Goran Kajfes trumpetspel utvecklats till en riksangelägenhet.

Per Texas Johansson Johan LindstromEn riksangelägenhet är också Per Texas Johansson, med eller utan klarinett. Texas basar över ett ny konstellation med unga trumslagaren Kasper Agnas, vibrafonisten Mattias Ståhl och pedal-steel-gitarristen Johan Lindström. Gruppens platta De långa rulltrapporna i Flemingsberg var också nominerad i kategorien Årets jazz och markerar inte bara Texas Johanssons återkomst från narkossalarna, utan också något av en ny vändning där Johansson verkar som ett prisma för vitt skilda elementa och ger oss något vi inte riktigt anat att vi saknat.

Konrad-AgnasDet finns ett släktskap mellan Oddjob och Texas klangliga forskningsprojekt – även om den senare så vitt jag vet inte varit nere i visarkivet – det är mycket modalt med starka melodier. Det pågår ett intensivt lyssnande i gruppen där Ståhl som oftast bygger klangtrappor varur Johan Lindström skär igenom och river loss rytmrymder. Lindström ger råhet åt kvartetten oavsett om han spelar walking bass eller om han dekonstruerar pedal-steelen som i Tusen vakter. Momentant bygger Ståhl och Lindström riff som Texas möter och skär igenom.

Johan Lindström

Johan Lindström

Kvartetten är följsamt lyssnade. Mycket har tagit vidare form och djärvhet sedan release-spelningen på Fasching i höstas. Då gästade Fredrik Ljungkvist, den här kvällen närvarar han som inspiration i den fjäderlätta Texas-kompositionen Fredrik Ljungkvist, en explosiv postbop för trio koncipierad av cirrusmolnen.

Oddjob har med Folk hittat ett vidare och ett delvis nytt formspråk. Per Texas Johanssons kvartett tycks precis ha hittat sitt och blir bara intressantare för varje möte.

text: Magnus Östnäs
illustrationer: Martin Ehrling

-->

Annonser