Redaktionsbloggen

Genuin gnawa med Asmâa Hamzaoui på Stallet

31 Mar 2019

Asmaa Hamzaoui på Stallet. Bild: Hélène Lundgren
_V4A3156webb

Asmâa Hamzaoui & Bnat Timbouktou
Stallet, Stockholm, 30 mars

Asmâa Hamzaoui från Marocko bryter ny kulturell mark som den första kvinnliga gnawamusikern att göra sig ett större namn. Gnawakulturens ursprung kommer från slavar som deporterades från framför allt Västafrika och innehåller även dans och poesi. I centrum är nästan alltid guembrin, ett lut-liknande stränginstrument (inte olik den västafrikanska ngonin) som mer kan betraktas som en bas. En central roll har även den stora metallkastanjetten qraqab som klapprar högljutt och energiskt.

_V4A3208webbPå Stallet får vi en hypnotisk kväll med Asmâa Hamzaoui och hennes tre medsystrar på qraqab och sång .Vi serveras en mycket genuin gnawa, som är mer ett tillstånd än en vanlig konsert. Alla låtar går i samma tonart och innehåller call and response, där Asmâa Hamzaoui sjunger en fras och kören svarar medan qraqaben smattrar på och Hamzaouis fina guembrispel fyller på.

_V4A3167webbIbland höjs intensiteten eller tempot och man känner nästan hur luften dallrar i ökenhettan när vi böljar fram i de transliknande musikaliska dynerna. De flesta låtarna är gamla traditionella och sjungs på flera språk som berber, arabiska och något västafrikanskt.

Många i publiken denna utsålda kväll förförs och hänger på med handklapp och några även med dans på slutet. En givande kväll med ett varmt hypnotiskt tillstånd.

text: Magnus Kjellberg
bild: Hélène Lundgren

Annonser