Redaktionsbloggen

Etiopisk kultherre levererar

13 Okt 2016

Hailu Mergia
Stockholm Jazz Festival
Fasching, måndag 10 oktober 2016

Hailu Mergias återkomst på musikscenen är en historia nästan värdig en Sugarman-film. Något många också påpekat. Efter årtionden som taxichaufför i USA har Hailu Mergia givit den återupptäckta etiopiska jazzen en senkommen liveattraktion som kan turnera runt och spela för såväl jazzpublik, garagerockdiggare och allmänt intresserade. Sjuttio- och åttiotalets etiopiska jazz har blivit lite grann i ropet, och ges numera inte bara ut på svåråtkomliga kassetter.

På Fasching spelar han i trioformatet, efter en kort inledande stund som duo med svenska jazzsångerskan Sofia Jernberg. Hailu Mergia är märkbart förtjust där bakom den flygel han trollar fram kora-liknande toner ur. Han applåderar och ler ymnigt åt sin Etiopienfödda röstkonstnär. Sofia Jernberg hör vi i vanliga fall i jazzgruppen Paavo och i mastodontflocken Fire! Orchestra, men hon finner sig utmärkt även här.

Efter en kortare paus är Hailu Mergia sedan tillbaka med kontrabasisten Mike Majkowski och trumslagaren Tony Buck. Den senare är i vanliga fall med i det i november Sverigeaktuella, australiensiska bandet The Necks, och på senare tid har han spelat en del med tidigare Sonic Youth-gitarristen Lee Ranaldo. En utmärkt trummis, som tillsammans med Majkowskis smittande, skuttande basspel brassar en pyrande rytmisk grund för Hailu Mergias spel.

Hailu Mergia växlar mellan ett Rhodes-elpiano, en Nord-synt, ett harmonium. ett glänsande dragspel och lite, bara lite melodica. Det är hypnotiskt malande och sätter en stämning som inte mycken annan musik mäktar med. Ibland drar det åt det frijazziga. Trion får i gången ett grymt groove och jag lägger undan alla (knappt existerande) invändningar och låter mig sugas med.

Huvudpersonen själv är synbart glad och klappar händerna i takt där han står längst fram på scenen med endera bärbara instrumentet. På jobbet, men ledig – fast utan någon taxi.

Timo Kangas

Annonser