Redaktionsbloggen

De lyfter hang-trumman från gatan till de stora scenerna

17 nov 2016

Hang Massive
Scalateatern, Stockholm 16 nov 2016

Den brittisk-svenska duon Hang Massive har tillbringat mycket tid som gatumusiker, inte minst i Stockholm, men är nu ute på en omfattande konsertturné i Europa och Ryssland. Olika världar kan tyckas, men det kom sig genom att en av deras videor härom året blev viral och hittills har setts över 50 miljoner (!) gånger i hundratals länder. Detta ledde till den efterfrågan som gör att de nu spelar på scener inför många hundra personer.

Instrumentet de använder heter just hang och är ett melodiskt metallslagverk som påminner en del om steel pans men kan dessutom spelas betydligt mer perkussivt, vilket öppnar möjligheter för rytmiska ackompanjemang.

Duon öppnar med några vackra låtar där instrumentets suggestiva klang sätts i fokus. Tonförrådet är begränsat, men totalt använder Danny Cudd och Marcus Johansson fem stycken hang stämda i olika skalor och får därmed ett mycket större omfång att röra sig med. På egen hand kan en hang vara närmast förtrollande, men Hang Massive nöjer sig inte med att hålla sig till enbart akustisk musik. Med sig på scenen har de producenten och ljudmixaren Morgan Davenport, som efter en stund börjar smyga in väldigt smakfulla och diskreta små elektroniska harmonier. Så småningom tillkommer även beats och andra elektroniska inslag, och vissa låtar är inspirerade av drum’n’bass eller reggae.

En annan gäst är Victoria Grebezs som inleder sin del av konserten med en sololåt på hang och sång innan hon sjunger några nummer tillsammans med Johansson och Davenport. En duktig sångerska förvisso, men i mitt tycke gör sig Hang Massive ändå allra bäst instrumentalt. De har klarat av att ta steget från akustiskt gatuspelande till elektroniskt influerad musik på stora scener alldeles galant, och är ett ypperligt exempel på hur ett skenbart enkelt och begränsat instrument i själva verket rymmer stora möjligheter.

Rasmus Klockljung


Fler recensioner

Annonser