Redaktionsbloggen

Bengt-Arne Wallin har avlidit

24 Nov

WALLINbyline

Trumpetaren, kompositören och arrangören Bengt-Arne Wallin är död. Han gick bort i går den 23 november, 89 år gammal. Wallin var en av svensk musiks allra största genom tiderna, med erfarenhet från åtta decennier av jazz och driven av ett alltid nyfiket sinne.

Här är det miniporträtt av Bengt-Arne Wallin vi publicerade i senaste numret av Lira, i samband med en längre artikel där vi sammanförde Wallin med Per Ruskträsk Johansson och Goran Kajfes från Oddjob för ett samtal om deras projekt Folk – jazz skapad med inspiration från lockrop och vallåtar ur Musikverkets visarkiv.

* * *

Bengt-Arne Wallin lyssnar hellre på ung jazzmusik och surfar på Youtube efter nya afrikanska artister än talar om åren i strålkastarljuset.

TEXT: Ulf Johanson
BILD: Micke Keysendal

När Bengt-Arne Wallin 1965 fick uppdraget från svensk radio att tillsammans med kollegorna Bengt Hallberg, Jan Johansson och Georg Riedel skriva ny jazz med folkmusik som inspiration var han en av landets främsta jazzmusiker.

Denne utbildade flygtekniker och musiker från Linköping ägnade sig främst åt trumpeten och åt att arrangera. Han spelade redan i slutet av 1940-talet med Malte Johnsons band på Liseberg i Göteborg, och hörde till dem som på femtiotalet hade nöjessalongen Nalen i Stockholm som arbetsplats. Han spelade med Arne Domnérus storband och skrev filmmusik till filmer som Ingmar Bergmans Kvinnors väntan och Torbjörn Lindqvists Dalarapsodi Sound of näverlur, med den svårglömda slutrepliken ”Ni har näverlurat mig”.

1966 medverkade han i Melodifestivalen med Nygammal vals som sjöngs av Svante Thuresson och Lill Lindfors. Han har skrivit såväl barnvisor som schlager och arbetat vid Musikhögskolan i Stockholm.

Och så arbetade han med teatermusik i tio år, bland annat med en Peter Weiss-pjäs om Portugals brutala krig i Angola.

– Det var bara att åka ner till Afroart [butik i Stockholm] och plocka hem skivor och lyssna. Vilka instrument använder de? Hur låter det? Inte särskilt svårt för en jazzmusiker, säger Wallin.

– Och det är lika kul i dag, när jag går in på Youtube och lyssnar på nån afrikansk artist.

Du spelar fortfarande har jag hört?

– Jo, men bara på kul. Vi är några stycken som träffas och lirar. Allt möjligt. Det finns ju inga krav. Jo, våra egna krav förstås, och dom är jävligt höga, haha!

Annonser