Redaktionsbloggen

Afro-diasporiskt groove från södra Iran

16 okt 2017

Ljuv och funkig musik uppstår i mötet mellan de två exil-iranska musikerna Rostam Mirlashari, baloch från Zahedan bosatt i Stockholm, och Saeid Shanbehzadeh, afroiranier från Bushehr bosatt i Paris.
Lira fick en pratstund med duon inför deras stundande konserter i Sverige.

text: Clara Lee Lundberg
foto: Danish Saroe

För den som antingen såg Sveriges Televisions direktsändning från iranska Eldfesten i Kungsträdgården eller var på plats i Stockholm och upplevde festen live rådde inget tvivel: en av kvällens höjdpunkter var när Rostam Mirlashari och Saeid Shanbehzadeh intog scenen med sitt kompband och tog groovet till en ny nivå.

En hypnotisk, ibland nästan tranceliknande högrytmisk ljudbild där bas, saxofon och trumset blandas med sång och traditionella instrument från olika delar av södra Iran; säckpipan ney-hanbān, flöjten neydjofti, olika slagverk och det traditionella balochiska stränginstrumentet tanburag.

Idén till att göra något tillsammans föddes när duon träffades under ett av Saeid Shanbehzadehs Sverigebesök för fyra år sedan.
– Jag sa till Saeid att jag tyckte att hans musik och scenframträdande var unikt, det sättet han kombinerar olika stilar på och hur han förvaltar det musikaliska arvet från södra Iran. Vid ett annat besök för ett år sedan kom han hem till mig och vi jammade en kväll tillsammans med min mamma som har en fantastisk sångröst. Vi kände att det fanns gemensamma nämnare i våra respektive musiktraditioner, framförallt grooverytmerna i sex åttondelstakt, berättar Rostam Mirlashari.

Saeid Shanbehzadeh Rostam Mirlashari affischbild Fotograf SAROE WEBBSaeid Shanbehzadeh, vars pappa är baloch och mamma är afroiranier, beskriver att han blev nyfiken på Rostam Mirlasharis sound och ville utvidga sina kunskaper om balochisk musik.
– I all traditionell musik finns en särskild sonorité, en speciell klang som är unik för varje stil och tradition. Sedan har vi den rytmiska delen i musiken och det är där våra respektive musiktraditioner möts, även om det kanske finns små skillnader när det gäller accent. Den gemensamma nämnaren mellan balochisk musik och Bushehri-musik är de afrikanska influenserna, säger Saeid Shanbehzadeh.

Han fortsätter med att beskriva hur den musikaliska hierarkin i Iran, där klassisk persisk musik ofta har betraktas som den ”finaste”, håller på att förändras och att det nu finns en öppenhet för andra musikstilar, som till exempel traditionell musik från Bushehr. Han säger också att afroiranier ofta är förskonade från rasism i Iran, till skillnad från balocherna som förföljs och diskrimineras.
– Jag brukar säga att den främsta rasismen som finns i Iran inte handlar om hudfärg, utan om religion och politisk åskådning. Att jag inte längre bor i Iran och aldrig kommer att kunna åka tillbaka dit handlar inte om att jag är afroiranier, det handlar om att regimen tolkar min musik och mina tankar som regimkritiska och därför har dömt mig i min frånvaro till två års fängelse. Jag bor i Paris sedan många år tillbaka och fortsätter att göra min musik här, säger Saeid Shanbehzadeh.

eldfesten_beskurenAtt den baloch-bushehriska duon inte kan presentera sin skiva Pour Afrigha och ge konserter i hemlandet Iran tycker Rostam Mirlashari är sorgligt, men han berättar att de har hittat en lösning, åtminstone för att kunna sprida låtarna från skivan.
– Vi har många fans i Iran som mejlar oss och vill höra vår skiva. Men eftersom vi inte kan sälja eller distribuera den där så skickar vi istället mp3-filer av låtarna till dem gratis, så att de ändå kan lyssna och dela vår musik där.

Fakta:
Bushehr är en stad i sydvästra Iran med stor afro-iransk befolkning, och vars traditionella musik och dans har starka afrodiasporiska och arabiska influenser.

Balochistan är ett geografiskt område i sydöstra Iran som också sträcker sig över Pakistan och Afghanistan. Balocherna är en av Irans många minoriteter som utsätts för systematisk diskriminering och förtryck.
Rostam Mirlashari och Saeid Shanbehzadehs gemensamma musikaliska projekt har resulterat i skivan Pour Afrigha.
De två Sverigekonserterna genomförs i Göteborg den 28 oktober på Artisten, samt Stockholm den 29 oktober på Musikaliska.

OBS: Är du inte redan prenumerant på Lira? Just nu kan du prova tre nummer för bara 150 kr! Mejla dina adressuppgifter till kampanj@lira.se så kommer tidning och faktura på posten. Ord pris för helårsprenumeration 395 kr. Erbjudandet gäller endast inom Sverige.

01 Ettan_Cmyk.indd


Fler recensioner

Annonser