! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Redaktionsbloggen

Tidernas viktigaste svenska jazzskivor plats 51-60

‹— PLATSERNA 41-50

linax3
51 Lina Nyberg

The Sirenades / Aerials / Terrestrial
Hoob 2014-2017
Det är väl inte så att det saknas inkonsekvenser på den här listan – ha överseende med oss! – men här kommer en av de värre. För med Lina Nyberg valde vi – förutom då att hon är med två gånger – att föra samman dessa tre skivor som varande en sammanhängande trilogi, en av de mest ambitiösa av det slaget i svensk jazzhistoria. Temat? Världen och musiken, där hon på The Sirenades arbetade med storband, på Aerials med en stråkkvartett och på Terrestrial med symfoniorkester. Hela tiden med den egna kvintetten som grund. Ett sant äventyr!
Patrik Lindgren
LYSSNA på The Sirenades, Aerials, Terrestrial

Peter-Asplund-Lochiels-Warning
52 Peter Asplund

Lochiel’s warning
Prophone 2004
Trumpetaren Peter Asplund är en flitig solist, arrangör och kompositör. 2004 tog han ned det hela igen efter några år med större sättningar. Lochiel’s warning innebär en återgång till ett mindre format, en kvartett med Jacob Karlzon på piano, Hans Andersson på kontrabas och Johan Löfcrantz Ramsay på trummor. En blandning av eget och standards fick recensenterna att jubla, årsbästalistorna att skriva sig själva. Allt färre såg nu på Peter Asplund som blott trumpetaren i Bo Kaspers Orkester. Tre år senare gjorde han dessutom debut som jazzsångare.
Timo Kangas
LYSSNA

Tonbruket-Dig-it-to-the-end
53 Tonbruket

Dig it to the end
ACT 2011
Två storheter från nyligen eller snart insomnade band – basisten Dan Berglund från EST, pianisten Martin Hederos från rockbandet The Soundtrack Of Our Lives – slår sig samman med gitarristen Johan Lindström och Wildbirds & Peacedrums-trummisen Andreas Werliin. Grammismaskinen Tonbruket är född. Under 2010-talet får de hela fyra jazzgrammisar att bygga något kvadratiskt till att ställa sin Gyllene skivan på. Just det här, Tonbrukets andra album, kammar nämligen hem bägge prisen. Att Tonbruket skördar så många jazzpriser kanske sticker i ögonen på somliga, då de låter så mycket prog, postrock, psykedelia och filmmusik. Vi andra diggar det till döddagar.
Timo Kangas
LYSSNA

Torbjörn-Zetterberg-och-Den-stora-frågan
54 Torbjörn Zetterberg

& Den Stora Frågan
Moserobie 2014
Att ta en rejäl paus från allt är ofta av godo, och när basisten Torbjörn Zetterberg kom tillbaka till jazzvärlden efter en period av sökande i olika riktningar – han gick till och med i kloster en tid – var det med en ny och mer grundad energi. Skivtiteln här blev också gruppnamnet och rivstarten på en ny vital fas i Zetterbergs jazzkarriär. Stökigt men melodiöst, yvigt och fokuserat. Driven musik utan raka svar.
Patrik Lindgren
LYSSNA

Christer-Bothén--Bolon-Bata_trancedance
55 Christer Bothén & Bolon Bata

Trancedance
Urspår 1984
Christer Bothén är i sanning en pionjär inom världsmusiken. Han var där, passionerat undersökande, långt innan begreppet hade myntats. Don Cherry hade ett finger med i spelet, och Bothén studerade ivrigt marockansk gnawamusik och västafrikansk jägarharpa. Att Bothén brann för den nord- och västafrikanska musiken hörs tydligt på Trancedance. Vid sidan av tenorsaxofon och basklarinett spelar han här ngoni och guimbri i en polyrytmiskt bubblande, afrikanskt doftande jazzgryta. Bosse Skoglund och Bengt Berger trummar med driv under en svällande kader musiker.
Timo Kangas
LYSSNA

Nils-Sandström_the-painter
56 Nils Sandström

The painter
Odeon 1972
Tenorsaxofonisten Nils Sandström startade i frijazzfacket på 1960-talet, men på sin första soloskiva, utgiven 1972, visar han sina rötter i hardbopen. Han har en kraftfull ton i Sonny Rollins och Johnny Griffins anda, men släpper också fram mjukare tongångar i en varierad repertoar i skiftande sättningar med bland andra Bengt Berger, Björn Alke och Leroy Lowe.
Magnus Eriksson
LYSSNA

sten
57 Sten Sandell

Music inside the language
LJ Records 2012
Den magiska klangvärld som ljudmakaren och klaviaturspelaren Sten Sandell formulerat visar sig i full prakt på denna trippel-cd med elektronika, improvisation, jazz och konstmusikaliska experiment sida vid sida. På några spår medverkar bland andra Nina de Heney, David Stackenäs och Sofia Jernberg, men mestadels är det Sandell på egen fri hand.
Peter Bornemar
LYSSNA

Svante-Turesson_jag-är-hip
58 Svante Thuresson

Jag är hip, baby …
EMI 1995
Den balla albumtiteln är egentligen betydligt längre än så, och hämtad ur en Beppe Wolgers-text till en låt som Svante Thuresson var med och framförde med Gals And Pals under 1960-talets krogshower. Ja, hela skivan består av Svantes tolkningar av evigt gröna – eller är det blå? – låtar med Beppe-texter. Ena stunden är vi I New York (en svensk version av Paul Desmonds eviga Take five), nästa i Stockholm där Sakta vi gå genom stan. Producenten Pål Svenre drar in Bobo Stenson, Nils Landgren, Max Schultz och dubbla Per Johansson i studion för att hotta till inspelningarna av detta hip-prästens andra album under 1990-talets seriösa skivcomeback.
Timo Kangas
LYSSNA

Bengt-Nordström_natural-sound
59 Bengt Nordström

Natural music
Bird Notes 1968
Bengt ”Frippe” Nordström är ett av de verkligt tunga namnen inom svensk avantgarde-jazz tillika en pionjär inom hela den europeiska frijazziga rörelsen. ”Frippe” var tidigt ute – en ”early bird” – och startade sin egen skivetikett för att kunna vara så kompromisslös som möjligt. Nordström spelade in, producerade och släppte amerikanen Albert Aylers allra första lp på etiketten Bird Notes, redan 1962. Sex år senare hade den egensinnige ”Frippe” med oändlig vilja kommit fram till Natural music. En lp som existerar i flera olika versioner med helt olika inspelningar på. Naturligtvis!
Timo Kangas
LYSSNA

koop
60 Koop

Koop islands
Superstudio 2006
En duo med rötter i elektronisk klubbmusik men med stor kärlek för jazzen och vett att jobba med de allra bästa för att hitta det ultimata fingertoppssvänget. På detta deras tredje (och senaste) album bjöd Magnus Zingmark och Oscar Simonsson in musiker som Mattias Ståhl på marimba och vibrafon, Ola Bothzén på slagverk och Magnus Lindgren på blås medan Dan Berglund och Martin Höper delade på kontrabasen. Tillsammans suggererade de en drömvärld som doftade av ett svunnet Karibien och lättsvängd swingjazz men samtidigt hölls säkert förankrad i samtidens ljudvärld. Cocktailmusik för finsmakare.
Patrik Lindgren
LYSSNA

LISTAN FORTSÄTTER HÄR MED PLATS 61-70 …

Annonser