! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Syrisk bröllopsmusik

Omar Souleyman

Wenu wenu

Skivbolag: Ribbon Music/Playground
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 5 jan 2014

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Omar Souleyman hamnade i svenska mediers sökljus i somras när han förvägrades visum till Sverige på grund av inbördeskriget i hemlandet Syrien. Spelningen på Stockholm Music & Arts tvingades ställas in, men i augusti stod han till slut på en svensk scen, på Way Out West-festivalen i Göteborg.
Musik har han gjort i tjugotalet år – släppt på flera hundra olika kassettband – men ett ordentligt studioalbum i normal mening har det inte blivit förrän nu. Kieran Hebden, mer känd som brittiska electronica-artisten Four Tet, har producerat, precis som han har gjort med Neneh Cherrys kommande album.
Där de flesta av de tidigare kända inspelningarna kommer från diverse bröllop som Souleyman förgyllt med sin musik, är detta ett mer regelrätt studioalbum, aningen mer uppstyrt. Hebden har med varsam hand fått till en mer varierad form på musiken än de ofta monotona kassetter som strömmat ut på marknaden.
Att den här uppdaterade versionen av den syrianska dabke-musiken – i grunden traditionell arabisk dansmusik gjord för att dansas till på bröllop – fått en ingång i västvärlden kan tyckas oväntat. Men kan supporten från musikkändisar som Björk, Damon Albarn och Caribou hjälpa till är det bara att tacka och ta emot. Den här skivan ska nog göra sitt till också, men fortfarande lär många skrämmas bort av den lite ”billigt” plastiga inramningen.

Annonser