Välkommen hem
Majornas 3dje Rote-musik

Majornas 3dje Rote

Välkommen hem

Skivbolag: Kakafon Records
Publicerad: 16 okt 2016

Ett äldre pojkband, det vill säga fem distingerade herrar, släpper sin kanske fjärde eller femte cd. Musiken har rötter i det mesta som spelas på pubar och är ibland egenkomponerad men lika ofta lånad. Som inledande lokalnostalgiska Välkommen hem. En sång som är skriven av fantastiska sångerskan Cathy Jordan och gavs ut på hennes soloskiva för några år sedan. Det var till och med titellåten och måhända är det en kärleksförklaring till henne att det är det här också, men lokalnostalgi är ju också en röd tråd i M3R:s musik. Efter 18 år i Göteborg känner jag faktiskt viss hemkänsla av textrader som ”Kanske är det solen mot trä och mot tegel eller atmosfären vid Mariaplan”. Efterföljande Dans på stan har kulturkalaskänsla, cajunrötter och fint mandolinsolo av producerande Henrik Cederblom. Något jag har lite aversion mot är texter om teknik men Galen i en elcykel är en ganska skön, glad blues. Göran Berg har en lite tunn och varm röst som ger mig nästan lika mycket gåshud som när Jordan har sina bästa stunder och har till råga på allt gjort en fin tonsättning av Kent Anderssons Steget. Thomas Sjöstrand sjunger minst lika innerligt. Förgyller M3R med sina instrument gör också Lasse Gustafsson och Stefan Kirchhoff. Bortsett från några lite väl klämkäcka inslag är detta en riktig göteborgsk pärla, men finkulturella stockholmare bör nog hålla sig borta från dessa grå tinningarnas Håkan Hellström. Avslutningsvis finns faktiskt modernare tongångar, i snyggt arrangerade avslutande rap-polske-flamencon Polskan funkar, en låt helt signerad riksspelman Göran Premberg. Gôtt!