Skivrecension

Trackless woods
Folk-americana Lira Gillar

Iris DeMent

Trackless woods

Skivbolag: Flariella Records/Border
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 4 okt 2015

Dela den här recensionen:

Ända sedan succédebuten med Infamous angel är vi några stycken som väntat på att den Arkansas-födde singer-songwritern Iris DeMent ska ta över folk- och americana-tronen. Men med sex skivor på ett knappt kvartssekel är Iris fortfarande tämligen okänd för en större publik.
Den nya skivan Trackless woods med tonsatta dikter av den ryska poeten Anna Achamatova bör ändra på detta. Sällan har något känts något så ödesbestämt som DeMents musikaliska möte med Achmatovas texter. Ändå var det en ren tillfällighet att mötet kom till. En vän till DeMent skickade en antologi med rysk poesi och Iris fastnade för Achmatova, född 1889 i Odessa, och verksam först under Tsar-Ryssland, under revolutionen och sedermera med stora svårigheter efter revolutionen och under Stalin-tiden. Achmatova rehabiliterades något efter Stalins död och dog i Moskva 1966.
Trackless woods är inspelad i Iris DeMents hem. Arrangemangen utgår från DeMents pianospel med sparsmakade och följsamma pålägg av bland andra gitarristen och medproducenten Richard Bennett och av Emmylou Harris och Justin Townes Earles trumslagare Bryan Owings.
Det finns en kvalitet i Iris DeMents röst som, inte olikt hur just Emmylou Harris röst verkar, går förbi alla försvar och har en direktpåverkan på det autonoma nervsystemet, ett helt eget instrument i fullständig sympati mellan text och röst.
Trackless woods manifesterar detta och de arton sångerna är en lysande introduktion till såväl Iris DeMent som Anna Achmatova.


Fler recensioner

Annonser