Ruins
Americana

First Aid Kit

Ruins

Skivbolag: Columbia/Sony
Publicerad: 15 feb 2018

Dregen skriver i sociala medier om hur svårt det är undvika Norah Jones och First Aid Kit under världens alla hotellfrukostar. Medan den brittiska post-orderfirman Norman Records påstår att ”without First Aid Kit, BBC 6 Music would have nothing to play.” Jodå, risken finns att den svenska systerduon Söderberg blir muzakmässigt uttjatade innan vi ens startar upp det aktiva lyssnandet. Hårda bandage för First Aid Kit-fans, men som plåster på såren kan ju meddelas att nya albumet antagligen är det starkaste duon gjort.
Utvecklingskurvan har inte förändrats markant under de tio år som gått sedan skivdebuten. Det är snarare mer av samma, men med större säkerhet i framförandet, proffsigare musikerkomp – och så sjunger systrarna Johanna och Klara Söderberg ännu mer sammansvetsat. Soundet är organiskt, med framträdande piano, orgel, steelgitarr, trumpet och stråkar.
Ruins är First Aid Kits fjärde album, inspelat i Portland i USA under ledning av producenten Tucker Martine, som jobbat med allt från grungepionjärerna Mudhoney via gitarrmästaren Bill Frisell till superduon Case/Lang/Veirs. Svenskorna gästas av musiker från band som REM, Wilco och Midlake. Ja, och pappa Benkt förstås, som många minns som gitarrist och basist i Lolita Pop.
Det hela är särdeles proffsigt arrangerat men samtidigt framfört med känsla, och ett uns mer återhållet än 2014 års Stay gold. Ibland glider americanan och det countryekande över i bilvänliga Fleetwood Mac-stämningar eller i brett anlagd Simon & Garfunkel-folkpop. I videovalet Fireworks gifter sig 1960-talets soulballadstuk med Lana Del Reys anamorfiska widescreen-svepningar. Att gå från det uttrycket till det traditionella countrymotivet i Postcard kräver sin artist, och First Aid Kit har två av den varan.
Jag såg First Aid Kit göra en hemlig spelning innan skivsläppet och blev mäkta imponerad. I kompet finns numera en engelsman, en skotte och ett Seattle-skägg, och det är ingen tvekan om att de tre herrarna levererar högsta kvalitet. Med det variationsrika materialet från Ruins i bakluckan torde resan till en ännu större publik vara säkrad.
Det ilskna stickspåret You’re the problem here, som släpptes separat på den internationella kvinnodagen, har utelämnats från albumet. Kanske lite märkligt med tanke på att den föregick hela Metoo-rörelsen. Fast å andra sidan hade låten nog stuckit ut i sammanhanget. Och larmande rundgång serveras ändå i avslutande Nothing has to be true, en minst sagt episk ballad som bara växer i styrka. Kör och orkester och hela baletten har plockats fram ur förbandslådan. Det fäster.
Att yngsta systern Klara Söderberg såg sitt förhållande gå i kras har säkerligen bidragit till laddningen i låtarna, liksom det faktum att First Aid Kit höll på att bränna ut sig i den allt snabbare snurrande karriärskarusellen. Pausen verkar ha gjort dem starkare och säkrare på sin sak. Ruins har en solid struktur, något att bygga vidare på.