Poland – Pakistan; Music without borders
Gränslöst Lira Gillar

Karolina Cicha & Shafqat Ali Khan

Skivbolag: Wydzwsiejk
Recenserad av: Anne Brügge
Publicerad: 13 nov 2016

Poland – Pakistan, Music without borders, spelades in i december 2014 på polska ambassaden i Islamabad. Det blev ett möte mellan polsk och pakistansk tradition och i den polska ingår även judisk. Huvudpersonerna är kompositören Karolina Cicha och sångaren Shafqat Ali Khan, den senare med ofattbara 500 år av musiker bakom sig i släktträdet. Hans förfäder spelade vid Akbara Moguls hov på 1500-talet. Tanken svindlar liksom öronen. Vilken musik!
Karolina Cicha har kunskap om den korsväg av kulturer som Polen alltid varit. På hennes förra cd 9 languages finns sånger från minoritetsbefokningar i nordöstra Polen där hon hör hemma. När Europaturnén 2014 nådde Rättvik och Euroradio Folk Festival sändes konserten i radions P2.
På nya skivan spelar Karolina dragspel och har även nu med sig Bart Palyga på vevlira, cello, mungiga, duduk (en armenisk oboe) och i sången. Den polska delen av ensemblen kompletteras denna gång av Mateusz Szemraj på dulcimer (vi säger hackbräde, det är en slags cittra som spelas med hammare – egentligen samma princip som ett piano). Mateusz spelar också det afghanska stränginstrumentet rubab och elgitarr. Den pakistanska kompgruppen på ambassaden bestod av Kashif Ali Dani, trummor, och Zohaib Hassan Khan Amritsari på det indiska stråkinstrumentet sarangi. Fem personer, tusen instrument typ!
Karolina och Shafqat sjunger på jiddish och polska, hindi, urdu och annat obegripligt, men musiken går till hjärtat. Det är vilsamt att åka med utan att fatta, meditativt. Inte ens låttitlarna har de besvärat sig med att översätta. Dessutom är det tröstande att det främlingsfientliga och stängda Polen öppnar gränser så här. I Karolinas österländska arrangemang är även de polska melodierna asiatiskt ändlösa. Det går an att dansa en slängpolska till den ukrainska sången Oj u poli och försvinna in i slingorna som cellon och rösterna flätar samman.