Skivrecension

Karine Polwart’s Scottish songbook
Skotsk pop genom folkfilter

Karine Polwart

Karine Polwart’s Scottish songbook

Skivbolag: Hegri Music
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 15 sep 2019

Dela den här recensionen:

Efter tjugo år som sångerska av traditionella sånger – några av dem flera hundra år gamla – ger sig Karine Polwart på sin musikaliska uppväxt. Musiken hon växte upp med. Som Bob Dylan gav sig på den amerikanska sångboken, har Polwart gjort en djupdykning i den skotska popmusiken under de senaste femtio åren (där majoriteten av sångerna kommer från 1980-talet), filtrerade genom en folksångares öron.
Liksom hennes senaste album hade Karine Polwart’s Scottish songbook sitt ursprung i en liveproduktion. Den föreställningen omfattade dubbelt så många sånger än de elva som har kommit med här, men hennes val känns intressanta och sträcker sig från 1973 (John Martyns Don’t want to know) till 2013 (electro-popbandet Chvrches The mother we share).

Polwarts versioner är personliga och intelligenta, utan att irra för långt från originalen; undantaget är The Waterboys The whole of the moon, som verkligen har plockats isär och satts ihop igen. Gerry Raffertys Whatever’s written in your heart, å andra sidan, är den sång som känns minst förändrad. Blue Niles From rags to riches är en intelligent utveckling av originalets arrangemang, i hennes version får Strawberry Switchblades Since yesterday en helt ny mening, som en sång om demens.

För Polwart har sångerna det gemensamt att de talar om tid och rum, om underdogs och överlevare, om motståndskraft och möjligheter. Två strofer står ut i två av sångerna, den ena som ett mantra för de tider vi lever i: ”I don’t want to know about evil, I only want to know about love” (John Martyn), den andra menar Polwart är något av en signatur för hela projektet: ”Take the pieces and build them skywards” (Machines av Biffy Clyro).


Fler recensioner

Annonser