Skivrecension

Church of Kidane Mehret
Ur arkiven

Emahoy Tsege Mariam Gebru

Church of Kidane Mehret

Skivbolag: Mississippi Records
Format: CD/LP/DL/kassett
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 23 maj 2025

Dela den här recensionen:

Nyligen såg jag den indiska regissören Payal Kapadias spelfilm All we imagine as light. I flera scener spelades pianomusik av Emahoy Tsege Mariam Gebru (1923-2023). Märkligt kan tyckas men det fungerade hur bra som helst. Den etiopiska nunnans musik befinner sig liksom utanför tid och rum, hittar nya lyssnare med musik som knappt hördes utanför kyrkan. Den postuma Souvenirs (Mississippi Records, 2024), med sång, måste vara hennes mest uppmärksammade skiva, möjligen undantaget Ethiopia song/Piano solo: Éthiopiques 21 (Buda Musique, 2006), när de intima pianokompositionerna från i huvudsak 1960-talet vaknade till liv, på nytt.

Ni kan kanske storyn (vi berättade den i Lira #1 2024), hur hon växte upp som Yewubdar Guèbrou i en privilegierad familj, skickades tidigt till Europa där hon studerade musik, återvände till Addis Abeba, familjen var krigsfångar under kriget med Italien, senare levde Emahoy Tsege Mariam Gebru i Kairo och i Etiopien igen där hon som en av få högt utbildade kvinnor kom nära kretsen kring kejsaren Haile Selassie. Dock vägrades hon åter lämna landet för musikstudier och i protest valde hon att bli nunna inom den ortodoxa kyrkan. Musiken fanns alltid där, men kyrkan var prio ett. På 1980-talet flyttade hon till Jerusalem och levde där i resten av sitt liv.

Musiken på Church of Kidane Mehret kommer från två tillfällen, Köln 1963 och Jerusalem 1972. Hon var i Tyskland för att hälsa på sin syster och spelade vid samma tillfälle in de välkänt meditativa pianokompositionerna, där etiopisk musik landade i en europeisk kontext. De två låtar som hamnat på den aktuella skivan befinner sig i en mer västerländsk tradition, med ekon av Chopin och Beethoven. Musik som senare glömdes bort. Skivan trycktes i femtio exemplar, utan omslag. Efter hennes begravning hittades ett enda exemplar som var nära att hamna bland soporna.

Inspelningarna från 1972 är gjorda i Jerusalem, på kyrkorgel, och så spelar hon Ave Maria på piano. De gavs ut tillsammans med liturgisk vokalmusik (finns som digitala extraspår), distribuerade av ett israeliskt skivbolag. Spåren av etiopisk musik är inte lika framträdande som på de andra skivorna, men det ger en ännu tydligare helhetsbild av hennes musik, med den västerländska klassiska musiken och kyrkans traditioner som viktiga pusselbitar.

Faktaspäckad text dessutom i ett häfte författat av pianisten Thomas Feng, som studerat Emahoy Tsege Mariam Gebrus musik och även fått tillgång till hennes efterlämnade, sparsamma, arkiv. 


Fler recensioner

Annonser