American middle class
Socialrealistisk arbetarklassamericana Lira Gillar

Angaleena Presley

American middle class

Skivbolag: Slate Creek/Border
Publicerad: 25 mar 2015

När Angaleena Presley, ”Holler Annie” i populära countrytrion Pistol Annies, nu debuterar som soloartist väljer hon att helt gå sin egen väg. Där bandkollegan Miranda Lambert seglat upp som en av de stora ikonerna på pop-country-himlen, och Ashley Monroes solodebut från 2013 bitvis drar åt samma håll, tar Angaleena den svårare vägen både text- och musikmässigt. Här finns inga självklart tralliga refränger, inga trumloopar, inget överproducerat radioanpassat bakgrundsskval.
I stället är det reverbtäckta trummor, råa gitarrslingor, ackordföljder som upplevs bakvända och gott om lågmälda detaljer som lyfter varje låt och ger dem karaktär. Det är skitigt och polerat på samma gång och det är tidlös americana som växer för varje lyssning. Men framför allt handlar det om tolv fantastiska texter. Angaleena Presley är en fullkomligt briljant förmedlare av skarpsynta vardagsbetraktelser. Det handlar om ett USA i marginalen. Om alkoholism, arbetslöshet och tonårsgraviditeter, men Presley lyckas undvika de vanliga ytliga countrystereotyperna och sätter i stället fokus på människors verkliga problem.
Problem som Angaleena är väl förtrogen med. Kolarbetarens dotter blev oplanerat gravid i unga år, gifte sig med en alkoholist, skilde sig, jobbade som servitris och skrev låtar. American middle class är en fascinerande berättelse om Angaleenas eget liv, framförd med humor, intelligens och en ljuv stämma med svärta i botten och skön southern twang på toppen. Kort sagt: det är musik när den är som allra bäst.