Redaktionsbloggen

Ett möte glimrande som skör oktober-is

anna_christoffersson_foto kenth_wangklev

Steve Dobrogosz och Anna Christoffersson
Mornington Hotel, Stockholm Jazz Festival, 12 oktober 2017

Några anländer tidigt. Tar strategisk plats snett bakom det svarta pianot. Andra sitter redan försjunkna i de generösa fåtöljerna. En kvinna tycks blunda sig igenom nära nog hela konserten, ett förborgat leende på läpparna.

Vad det än är som utspelar sig i lobbyn den här oktoberkvällen är det en seren, stundtals helgad stund där pianisten Steve Dobrogosz och sångerskan Anna Christoffersson öppnar ett rum för varandra. 2008 kom duons andra skiva Rivertime och titelsången är en av kvällens allra starkaste med ett märgfullt, vibrerande gospelspel av Dobrogosz som bygger rymd för Christoffersson; hon tar den och kliver ut starkt och känsligt.

Dobrogosz och Christofferson får lokalen i självsväng i Heard it through the grapevine, en av kvällens få covers och plockad från deras tredje skiva. Valsen That other land är skör som oktober-is.

steve_dobrogosz_foto kenth wangklevDobrogosz spelar inte komplicerat, men varje ton är betydelsebärande och klaviaturen är en sömlös förlängning av det som måste vara ande i förening med materia. Komposition och improvisation går i och ur varandra och från inledande Roads till avslutande Song for you spelar Steve Dobrogosz i en legering av genrer helt utan klichéer på ett sätt som närmast är chockerande fulländat.

Det är ingen enkel uppgift att kliva upp bredvid Steve Dobrogosz men Anna Christoffersson gör det oerhört bra och öppnar också scenen på ett vinnande sätt. Som en skimrande juvel kommer den här kvällen att finnas med när jag summerar konsertåret 2017.

Text: Magnus Östnäs
Foto: Kenth Wångklev

OBS: Under Stockholm Jazz Festival 6-15 oktober erbjuder vi 100 kr rabatt på en helårsprenumeration av Lira. Mejla dina adressuppgifter till kampanj@lira.se så kommer tidning och faktura på posten. Ord pris 395 kr. Gäller endast inom Sverige.

01 Ettan_Cmyk.indd

Annonser