Redaktionsbloggen

Bad Liver live på Pygméteatern. Bild: Dragan Popovic

Tom Waits låtskatt får nytt liv på svenska

11 dec 2023

Bad Liver 
Pygméteatern, Stockholm 8 & 9 december 2023

Det finns många sätt att ta sig an att spela andras musik, alltifrån renodlade tributeband som spelar varje ton exakt som originalartisten gjorde till att förhålla sig betydligt friare till materialet. 

Bad Liver refererar under sina båda konserter – där Lira är på plats bägge kvällarna – till en nyligen sänd intervju i Iggy Pops radioprogram där Tom Waits säger att låtar är en ”container”, alltså att de har ett innehåll och blir fristående från den som skrev dem. Detta tar onekligen denna kvintett fasta på.

I 35 år har Bad Liver spelat sina versioner av just Tom Waits låtar, och med en låtskrivare som är så både särpräglad och extremt musikaliskt mångsidig är det närmast nödvändigt att inte försöka imitera originalet utan i stället att göra egna tolkningar, och det är alltså vad Bad Liver gör. 

De har skrivit egna texter på svenska, vissa är hyfsat nära översättningar men i många fall är det närmast omöjligt att direktöversätta Waits texter som är fulla med underfundiga formuleringar men också mängder med namn på platser och otaliga märkliga karaktärer. 

För att komma runt detta har Bad Liver skapat den fiktiva platsen Glömskeboda där flera låtar utspelas, och den sentimentala Kvarteret stormen skildrar uppväxten ett antal ungdomar där har. Flera av dessa återkommer även i andra låtar, senare i deras liv. 

För den som vill fördjupa sig i dessa texter har Bad Livers båda sångare och textförfattare Gerhard Hoberstorfer och Leif Jordansson under 2023 skrivit en rad inlägg i sin blogg Att översätta Tom Waits där de ingående förklarar resonemangen och bakgrunderna till sina tolkningar av respektive låt.

Gerhard Hoberstorfer och Leif Jordansson. Bild: Dragan Popovic.

Bad Liver bildades i Göteborg, och det märks också i vissa låtar. Lördagshjärta skildrar en kväll på Avenyn, den vackra kärleksballaden Johnsburg, Illinois blir till Jonsered, Göteborg som Leif Jordansson sjunger ensam vid pianot, Tåg mot stan handlar om längtan in till Göteborg och Hisingsflicka (Jersey girl i original) om längtan över bron. 

Sedan många år är bandet nu baserat i Stockholm, och efter en kommentar om det tragiska med att många små musikhak i Göteborg gentrifierats bort förvandlas Singapore till just Göteborg med inledningen ”vi kastar loss mot Göteborg där ingen har förståndet kvar”. 

1989, redan året efter att Bad Liver bildades, gav de ut albumet 14 sånger som helt består av Tom Waits-tolkningar. Några fler skivor har det inte blivit, men medan vissa av dessa fjorton låtar hänger sig kvar har man även fortsatt översätta både tidiga och senare Waits-låtar. Många härstammar från hans mästerliga skivor Swordfishtrombones och Raindogs från 1980-talet, men under konserterna dyker det även upp en del betydligt senare sånger. 

Leif Jordansson och Gerhard Hoberstorfer turas oftast om att sjunga varannan låt, vilket ytterligare ökar variationen. Här får vi den bisarra Gud är på semester, ursprungligen från teaterpjäsen Woyzeck, den ljuvliga balladen Hem igen (Hold on) och den ösiga Ner ner ner. Georgia Lee är en anomali i Waits repertoar eftersom den faktiskt handlar om en verklig händelse, en ung flicka som hittades mördad, men tårdryparfaktorn sänks en aning när namnet i stället är Ann-Katrin. Hoberstorfer, som även är skådespelare, använder detta när han framför en tolkning av den högst Waitska Frank’s wild years där han rabblar upp mängder med försvenskade detaljer om detta på ytan lyckliga men i verkligheten miserabla medelklassliv.

De båda vokalisterna är alltså minst sagt mångsidiga, men det gäller också de övriga i Bad Liver. Arvid Pettersson växlar mellan kontra- och elbas, orgel och piano med en ypperlig skicklighet på samtliga. Erik Nilsson är oerhört kreativ bakom sitt minimala trumset, och med hjälp av vispar, trumstockar, klubbor och ibland fingrarna spelar han ständigt smakfullt, pådrivande när så krävs och med avskalat mjukt vispspel andra gånger. 

Erik Nilsson vid trummorna. Bild: Dragan Popovic

Jordanssons halvakustiska gitarr är många mil från exempelvis Marc Ribots brutalt distade taggtråd på många av Waits skivor, så i stort sett alla solon spelas här av träblåsaren Lars Ydgren. Han kastar sig mellan småjazzig eller mycket mer brötig barytonsaxofon, vackert melodiska klarinettsolon och mullrande basklarinett, och i Telefonsamtal från Istanbul får han fullt spelrum för sitt makalösa klarinettspel med drag av såväl turkisk och balkansk folkmusik som klezmer. 

Bad Liver är i sig ett alldeles lysande band, och de förblir de bästa Waits-uttolkarna jag har hört.

text: Rasmus Klockljung
bild: Dragan Popovic


Fler recensioner

Annonser