Redaktionsbloggen

Lars Danielsson och Grégory Privat i tätt samspel. Bild: Leo Ahmed.

Svårt att tänka sig en bättre start på festivalen

16 okt 2022

Lars Danielsson Liberetto 
Stockholm Jazz Festival, Kulturhuset Hörsalen 14 oktober 2022

Ett av förra årets bästa album var Cloudland med Lars Danielssons grupp Liberetto. Så när de äntrade scenen på jazzfestivalens första kväll var det med höga förväntningar. 

De började filmiskt med Lars Danielsson spelande med stråke på sin bas och bit för bit fyllde de andra på innan låten genomgick en förvandling med suggestivt drivande rytmer där inte minst Magnus Öströms spel på trummorna bidrog till intensiteten. Flera av låtarna gruppen spelade under konserten var svitartade med olika delar som avlöste varandra med återkommande tematiska delar. 

Så blir det tydligt under kvällen hur snillrikt Lars Danielsson bygger upp sina kompositioner med kontrasterande delar och utnyttjar stor dynamik på ett sätt som är rätt ovanligt i jazz. En låt kan gå från pianissimo till forte och tillbaka igen på ett sätt som är vanligare i klassisk musik. En hel del folkmusikaliska inslag finns också med, inte minst i melodierna och karaktären på låtarna. 

Fast live blir det med en betydande del improvisation där musikerna ges en hel del soloutrymme. Liberetto är annars en grupp där samspelet är huvudsaken och solona en mindre viktig ingrediens. Men på konsert får musikerna breda ut dig i långa solon, utan att för den delen ge avkall på det dynamiska gruppspelet. Här får man så att säga mycket av bådadera och det med så mycket finess att man lite tappar hakan. 

Pianisten Grégory Privat får ofta inleda låtarna med de fina melodierna. Under konserten visar han en stor bredd i sina solon, inte sällan med häpnadsväckande virtuositet, intensitet och rytmiska finesser. Han utnyttjar pianots möjligheter och det är en fröjd att följa alla spännande infall. 

Ny för kvällen är gitarristen Krister Jonsson, men det märks inte, han har med en gång hittat sin plats i kvartettens intrikata samspel. Även han får en hel del solon som förvaltas väl. Magnus Öströms spel på trummor och slagverk är en väl integrerad del i soundet – han har ett sällsamt sammanhållet spel som eldar på och för musiken framåt. 

Bandledaren själv står för en solid insats på sin kontrabas och bidrar till linjerna i musiken, vilket är en viktig del i hur musiken byggs upp, stämmorna är minst lika viktiga hos kvartetten som ackordspelet. Några härliga solon från Lars Danielsson får vi också även om hans sammanhållande funktion är det jag mest tar med mig från kvällen. 

Liberetto är en av de första akterna på årets jazzfestival och man kan konstatera att bättre öppning är svårt att föreställa sig. En helgjuten upplevelse som möttes med stående ovationer från publiken. 

Text: Andreas Lagercrantz
Bilder: Leo Ahmed

OBS! Just nu kan du provläsa Lira ett helt år till mindre än halva priset. För bara 195 kr (ord pris 395 kr) får du fyra matiga nummer med allt om folkmusik, rootsmusik och såklart jazz! Ange kampankoden ”sthlmjazz” när du klickat i rutan för ”Prenumeration 1 år, 4 nr 395 kr” så dras hela 200 kronor av!


Fler recensioner

Annonser