Young Waters
Nyskapande keltiskbaserad folkmusik

Young Waters

Young Waters

Recenserad av: Fredrik Thidell
Publicerad: 21 nov 2018

Young Waters är en Bristolbaserad kvintett som härstammar från olika delar av den brittiska övärlden. 2016 vann de en tävling vid Bath Folk Festival, New Shoots Competition. Vinsten var en inspelningssession i Real World Studios. Sex av skivans åtta låtar spelades in under denna session som varade i en dag. De två övriga låtarna spelades in i en kyrka i en av medlemmarnas hemstad. Med tanke på den begränsade tid de hade i Real World så valde de att spela in låtarna live.

Resultatet är imponerande och det handlar om mycket kompetenta musiker. Ansvarig låtskrivare är Theo Passingham (sång och gitarr) men hela gruppen har hjälpt till med arrangemangen. Man möts som lyssnare av Theos lite säregna röst som i många låtar kombineras med bandets enda kvinnliga medlem, Kerry Ann Smith (sång och slagverk).

Soundet Young Waters har påminner ibland om till exempel Fleet Foxes eller ett tidigt Steeleye Span. Den keltiska folkmusiken finns där hela tiden men ibland får man en känsla av amerikansk dito.
Real Worlds ljudtekniker, Oli Middleton, tog även hand om inspelningen i kyrkan och det tackar man för.

Skivan är riktigt bra inspelad och en stor närvarokänsla och nerv finns hela tiden när man lyssnar. Det är många vackra melodier som virvlar fram och tillbaks och stråkklangerna från övriga medlemmar ackompanjerar sången på ett helgjutet sätt. Young Waters tar ett rejält kliv utanför den traditionella fåran av traditionell folkmusik och detta gör att skivan, deras debut, blir riktigt intressant och man vill gärna höra mer från dem i framtiden.