Skivrecension

Wyndow
Folkpsykedelia Lira Gillar

Wyndow

Wyndow

Skivbolag: Summer Critics
Format: CD/LP/DL
Recenserad av: Lars Fahlin
Publicerad: 20 maj 2022

Dela den här recensionen:

Lavinia Blackwall, från gruppen Trembling Bells, och singer-songwritern Laura J Martin möttes på en musikfestival och fann snart att de delade en kärlek för Robert Wyatts musik. Det ledde till ett samarbete på en coverversion av Wyatts Free will and testament, ett samarbete som gav mersmak och resulterade i ett helt album. Som, liksom så många andra under de senaste två åren, har satts ihop på covid-distans.

Blackwalls och Martins musik är lika okonventionell som Robert Wyatts. Deras tolkning av Free will and testament är en av skivans höjdpunkter. Trogen originalet, men förädlad av Wyndows drömska, nästan viskande röster och harmonier.

Wyndows musik har pastorala rötter och en förkärlek för 1960-talets poppiga psykedeliskt inspirerade folkvåg. Sångerna är enkelt arrangerade: gitarrer, bas, ett piano, lite syntar, mer bastrumma och tom-tom än fullt trumset. Men det är rösterna som bedårar – de änglalika harmonierna.

Texterna har sitt ursprung i påtvingade perioder av självrannsakan som pandemin har framkallat, med känslor av osäkerhet och främlingskap; ”vem är jag, ser jag mig själv som andra ser mig?”

Man kan höra att Blackwall och Martin har hämtat inspiration från repetitiv minimalism och Penguin Café Orchestras glädjefulla musikaliska experiment. De åkallar både Peter Gabriels och Kate Bushs andar. De kommer också nära Mediaeval Baebes medeltida tongångar på When winter comes shadowing in och den sublima Tidal range. 


Fler recensioner

Annonser