Woven Entity
Väven överraskar jazzen

Woven Entity

Woven Entity

Skivbolag: Babel Label
Publicerad: 4 apr 2017

För fem år sedan träffade dj:n, slagverkaren och multiinstrumentalisten Lascelle Gordon (bekant från band som Brand New Heavies och Campag Velocet) slagverkaren Patrick Dawes och trummisen Paul May. Snart hade trion ett band ihop och utökade med diverse musikervänner började de framträda på olika ställen i östra London. Musiken var och är fri improvisation, dub-anfrätt spirituell jazz och liknande, gärna utforskande av olika etniska musikvarianter de råkar komma över. Basisten Peter Marsh, vars kontrabas hörs på skivan, byggde senare på trion till en regelrätt kvartett.
Föreliggande debutalbum är en varierad sak. Balafon, exotiska slagverk (ibland i gamelan-stil), bongos, leksaker, flöjt, elektroniska ljud, fältinspelningar, mungiga, altsax, en sågande såg (?) – här finns utrymme för lekfullhet och kreativitet. Jag kommer knappast att gå omkring och nynna på låtarna men visst är det spännande att ta del av Woven Entitys högst annorlunda förhållningssätt till musiken.
På sina ställen förs tankarna till postpunk-experimentalisterna 23 Skidoo (Lascelle Gordon har agerat turné-dj åt A Certain Radio). Annanstans känner jag att Chris Cutler och hans polare skulle kunna vara inblandad i detta, eller att Woven Entity på något vis skulle kunna vara en del av en spirande rörelse som kan axla en del av Cutlers mantelförråd.
Det är möjligt att några trådar ännu är för lösa i denna Woven Entity för att de ska nå ända fram. Men deras fritt hållna, lätt psykedeliska och etnologiskt färgade jazz har ändå många saker som talat för sig, redan nu.