World on the ground
Americana

Sarah Jarosz

World on the ground

Skivbolag: Rounder Records
Publicerad: 20 nov 2020

Redan själva omslaget vittnar om att multiinstrumentalisten Sarah Jarosz har valt en ny inriktning på sitt femte studioalbum. Där de tidigare skivorna alla hade porträtt av sångerskan har det senaste alstret ett kurande fågelpar. Det kanske kan tyckas som en fånig anmärkning, men i Jarosz fall gör man bäst i att hålla koll på detaljerna. Perspektiven på World on the ground har skiftats: från det biografiskt självupplevda till ett mer berättande ovanifrån-perspektiv.

Jarosz har sagt i en intervju att hon tidigare enbart skrivit sånger om sig själv och sina egna känslor, men den här gången hittar vi låttitlar som Eve, Johnny och Maggie som alla handlar om personer med koppling till Jarosz hemstad Wimberley, Texas (åtminstone får man anta det). Småstaden utanför Austin utgör nämligen albumets röda tråd (även om den inte nämns vid namn) där Jarosz beskriver uppväxt, uppbrott och tillfällig återkomst. Det är en skiva om att bli vuxen, att lära sig navigera mellan den lilla ortens trygghet, äventyret på de oändliga vägarna och storstadens drömmar.

Kanske kan den största orsaken till den nya inriktningen tillskrivas skiftet av producent; från Gary Paczosa till americana-profilen John Leventhal. För det är inte enbart Jarosz texter som bytt fokus, även det musikaliska har fått en något annorlunda förpackning. Visst, grunderna som varit hennes signum finns kvar: den klara, uttrycksfulla rösten och det briljanta mandolin-, banjo- och gitarrspelet. Men Leventhal har även blandat in mer av elektriska instrument och karvat fram en större americana-känsla jämfört med tidigare.

Där duon Paczosa/Jarosz petade i minsta detalj för att uppnå musikalisk perfektion verkar Leventhal/Jarosz ha en mer avslappnad inställning och större tilltro till lyhördhet för stunden. Framför allt är det imponerande hur varierad Jarosz röst låter på de olika spåren.

Men även om World on the ground utgör en intressant utveckling av Sarah Jarosz artistskap går det inte att komma ifrån att albumet är något mer slätstruket jämfört med hennes tidigare alster. Här finns visserligen fortfarande ett flertal väldigt starka spår, men den riktigt musikaliskt utmanande skärpan förloras också emellanåt i Leventhals ljudlandskap.