Skivrecension

Country

Miranda Lambert

Wildcard

Skivbolag: RCA
Recenserad av: Magnus Eriksson
Publicerad: 20 Feb 2020

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Det vore lätt att avfärda Miranda Lamberts nya skiva Wildcard som hållningslös countrypop, kanske bara pop i puristernas öron. Men det vore alltför enkelt. Både som soloartist och medlem i trion Pistol Annies följer Miranda Lambert sina egna vägar. Trion har fört in nya klasserfarenheter på sina skivor. Där den etablerade arbetarklassen dominerat countryn möter vi nu allt oftare trailer camps och desillusionerad underklass i countrylyriken.

Pistol Annies och framför allt Miranda Lamberts compadres i gruppen, Angaleena Presley och Ashley Monroe, har varit drivande, men den erfarenheten tolkas nu även av Lambert i tematiskt sammanhållna sånger. Fast liksom i Pistol Annies musik sker det med en illusionslös glimt i ögat. Och duetten med Maren Morris i Way too pretty for prison balanserar Dixie Chicks morddrama Goodbye Earl lekfullt med insikten om vad fängelset kan göra med ens utseende.

Kompet är ofta tungt, fast med replipunkter i sånger som Tequila does. Det är sparsamt med countryns instrumentala stilmarkörer, men det vore ändå förhastat att avfärda skivan som ett popimpregnerat förfallssymptom. Miranda Lambert går ett steg vidare i utforskandet av sitt eget countryuniversum. Där finns en drastisk klasserfarenhet, desillusionerade bilder från kärlekens dunklare sidor (”’Cause he don’t love me like tequila does”) och lätt sexistiska omslagsbilder som utmanar countryns traditionella moralkod. Miranda Lambert trotsar de prefabricerade bilderna av vad country är och ska vara, och hon gör det på ett övertygande sätt.