We are sent here by history
Brittjazz Lira Gillar

Shabaka & The Ancestors

We are sent here by history

Skivbolag: Impulse!
Publicerad: 28 maj 2020

Brittisk-barbadiska jazzsaxofonisten tillika klarinettisten Shabaka Hutchings har ständigt många bollar i luften. Vare sig vi snackar spejsade funkjazzelectrotrion The Comet Is Coming, som var ett av de sista banden ut på Stockholmsklubben Debaser innan Coronakrisen, eller Sons Of Kemet som fick jazzhänget Fasching att explodera i dansextas strax för Lucia.

På föreliggande skiva träder dock Shabaka Hutchings ut med sitt eget förnamn i gruppnamnet. Shabaka & The Ancestors innebär en jazzoktett där Hutchings har sällskap av sydafrikanska jazzmusiker. We are sent here by history är uppföljaren till 2016 års debutalbum Wisdom of elders, ett album som beskrevs som en ”psalm i nio delar”.

Den här gången fokuserar Shabaka Hutchings på den västafrikanska griot-traditionen; historieberättarna som för kunskaper och traditioner vidare genom generationer. Låtarna på We are sent here by history uppdaterar detta och inkluderar tillståndet i världen som den ser ut i dag. Eller snarare: Hur kommer de eventuella överlevande att se på sina möjligheter och vilka läxor kan de lära oss? Musiken är mörkare och manar till eftertanke och handling samtidigt.

Musiken vilar, nej kanske inte vilar men ändå, på den afrikanska och afrokaribiska musikhistorien. Tempot är ofta något neddraget jämfört med de andra, dundrande bandprojekten men ändå inte softat på något som helst vis. Snarare är stämningen olycksbådande och apokalyptisk, något som är brännande tidsenligt. Den sydafrikanska -poeten Siyabonga Mthembu, från performance-art–gruppen The Brother Moves On, är Hutchings textmässiga hjälp här. Tenorsaxofonen och klarinetten färgar en akustiskt präglad ljudbild där kontrabas och Fender Rhodes-piano bildar grund. Historia möter den nära framtiden, fast på ett distinkt annorlunda vis än i Shabaka Hutchings andra bandkonstellationer.