Wahls Trio
Vibrafonjazz

Wahls Trio

Wahls Trio

Skivbolag: Egen utgivning
Publicerad: 19 nov 2021

Trummisen och kompositören Arild Wahl bildade sin trio under andra året på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Då bildades den tajta kärntrupp vi hör nu, med vibrafonisten Jesper Söderqvist och kontrabasisten Anders Langørgen. Arlld Wahl tog sin examen våren 2019, strax efter en Kinaturné, och nu är det äntligen dags för debutalbumet. Wahl levererar sju egna låtar – lätta i steget, smidigt svängiga och med fantasifulla former – med korresponderande låttitlar som Trafikverket, Barnkalas och Skogen, samt en låt lånad från Thelonious Monk. Där har trions Wahl fallit på Light blue från sent 1950-tal. En låt som redan finns i mängder av tolkningar, av alla från Dollar Brand och Steve Lacy till Paul Motian och Chick Corea & Gary Burton. Trion hittar dock en finurlig infallsvinkel och ror hem uppgiften alldeles galant.

Wahls Trios vibrafonvurmande jazz bereder gott om plats för improvisationer och munter musikalitet. Inspiration hämtas från musiker som Ornette Coleman, Paul Bley och vår egen jazzkatt Per Texas Johansson. Just Texas platta Alla mina kompisar var en av de skivor som väckte Arild Wahls jazzintresse i gymnasieåldern, och ingår i hans musikaliska DNA. Jesper Söderqvists vibrafonspel (ibland marimba) är även bekant från bandet Angles 7 och för ibland tankarna till Milt Jackson, Gary Burton eller varför inte svensken Mathias Ståhl. Ihop med Anders Langørgens lätt Charlie Haden-minnande kontrabas och dess mjukt melodiska linjer har Wahls Trio en stabil grund att bygga vidare på.