Vuxna barn
Proggpop

Viktor Brobacke

Vuxna barn

Skivbolag: Sing a song fighter
Publicerad: 28 maj 2020

Viktor Brobacke är den där snubben med stilkänsla som du sett blåsa trombon bakom en ung Håkan Hellström, eller i konstellationer som punk-ska Monster, musikkollektivet Chihuahua, Monster-fortsättningen Moneybrother, baktaktsprojektet Club Killers, rocksouliga The Solution och Suomi-tango-älskarna Darya & Månskensorkestern.

Efter mer än ett kvarts sekel som verksam skivartist är det först nu dags för Viktor Brobacke att begå skivdebut i eget namn. Vuxna barn bjuder en proggig popmusik med rytmer och klanger som hämtar inspiration från olika hörn av vår planet, men också med tydliga ekon av Nationalteatern. Det låter ofta som musik till en scenföreställning, vilket inte är så underligt då Brobacke har ena benet i teatervärlden. Att han varit kapellmästare och berättare i Kåldolmar & Kalsipper på Parkteatern är fullständigt logiskt.

Gästande musiker på albumet är Lira-favoriterna Siri Karlsson, Weeping Willows-gitarristen Ola Nyström, dragspelaren Amanda Fritzén från Månskensorkestern, Sara Wilson (bekant från First Floor Power och Jenny Wilsons band) och Daniel Gilbert. Låten I blommor och bär jag är ju så kär är en känga åt hur förslavade vi blivit av internet och ”skärmens sken”. Vi ska alltid va tillsammans är en fin hyllning till alla mammor, och fördelarna med att ha tråkigt emellanåt som ung. Fyra hästar har en västafrikansk soukous-touch, spetsad med en nypa ökenbris. Brobackes humanistiska låttexter bär genomgående låtarna och hans passionerade framförande av desamma är bara så skönt i en värld där det så ofta tänks Hitlista med stort H. Om Viktor Brobacke räknar strömningar så är det säkerligen de underjordiska vindlingar som vattnar och berikar den musikaliska floran. Och i den floran är Brobacke själv ett udda, färgstarkt blomster.