Underworld
Filosofisk jazzgitarr Lira Gillar

Andreas Hourdakis

Underworld

Skivbolag: Bolero Recordings
Publicerad: 18 nov 2020

Som recensent har jag haft fördelen att läsa ett pressutskick med några förklarande ord från Andreas Hourdakis. Tyvärr saknas det på albumutgåvan och dessutom lyssnar väl många via någon strömningstjänst. Inte mycket som hade behövts, blott en mening eller två om varje stycke, för att rikta lyssnarens öron och tankar åt rätt håll.

Nämligen ingen tvekan om att gitarristen Hourdakis komponerar och spelar sånger. Hans toner innehåller ord som inte hörs. Hans melodier och improvisationer rymmer funderingar och tankar. Hans elgitarr blir en förlängning av såväl hans röst som hjärta och hjärna. Nu kan förstås albumets titel, Underworld, ändå leda tankarna i en viss riktning. Likadant heter titelspåret, som avslutar albumet. Och nu när jag vet det så kan jag ju förmedla från press-releasen att musiken till viss del bygger på grekisk mytologi och mysticism.

Ett tips är att läsa lite om den grekiska dödsguden Hades och underjorden, hans hustru Persefone och hennes mor Demeter. Det ger en grund för lyssningen. Andreas Hourdakis spelar kanske inte programmusik men hans genre kan nog kallas filosofisk jazz. Stilla och tystlåtet och med de mjukaste, ljusaste toner som går att frambringa ur en elgitarr funderar han över jordens tillstånd och människors liv. Elgitarren skriker inte men ibland kan den morra till.

Raka melodier bryts av med snabbare improvisationer men snabbt också tillbaks till melodin. De återkommande medmusikerna, kontrabasisten Martin Höper och trummisen Ola Winkler, spelar som en enhet med Hourdakis. Som när elgitarren flanerar med få toner och luft emellan medan bas/trummor kör på i störtlopp. Ändå är de som en samspelt trio.

Daniel Karlsson, klaviatur, och Tobias Wiklund, kornett, den förstnämnde medverkar i Talos run och den andre i Aiwass, utvidgar trion till en kvartett. Även deras instrument spelar ordagrant i musiken och blir ännu en del av hel-, ja, enheten. Här var förresten ytterligare två ord att googla, Talos och Aiwass, för att hitta lyssningsspår in i albumet Underworld.