Skivrecension

Far out-jazz Lira Gillar

The Comet Is Coming  

Trust in the life force of the deep mystery

Skivbolag: Impulse/Universal
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 27 Maj 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

The Comet Is Coming tillhör den där heta nya Londonscenen som det skrivs om på många håll. Trion albumdebuterade 2016 med den Mercury-prisnominerade Channel the spirits, där den kosmiska jazzen bildade trions musikaliska universum. Sun Ra och makarna Coltrane utgjorde själva solen som mycket av musiken cirkulerade kring. Naturligtvis har The Comet Is Coming betydligt mer stjärnstoff än så i sig, men det går inte att komma ifrån att flitige saxofonisten Shabaka Hutchings bär vidare det arvet, in i nästa generation.

Sedan den debuten har Shabaka Hutchings turnerat världen över med artister som Makaya McCraven och Moses Sumney. Men fokus ligger ändå på de tre band som Hutchings håller i gång samtidigt. Shabaka & The Ancestors koncentrerar sig på spiritual jazz, medan Sons of Kemet har stark karibisk prägel. Och liksom de sistnämnda har Comet-trion nu signat till anrika jazzetiketten Impulse.

Innan bläcket knappt hunnit torka utmanar trion jazzens äldre smak-garde. Trumslagaren Max Hallett och syntknåparen Dan Leavers bygger på musiken i efterarbetet i studion. Stämningar och beats fixas till enligt modern modell. I en låt som Summon the fire låter The Comet Is Coming nästan som svenska Jari Haapalainen Trio. Blood of the past har närmast en metal-aktig uppbyggnad och på albumet hörs ofta kraftiga ekon av 1970-talets progressive-utflykter, liksom drag av fusion.

“There’s nothing but progress to eat,” reciterar Kate Tempest passande nog på skivan, men The Comet Is Coming serverar så mycket mer. Kometens glödande svans lyser upp chill out-rummen runtom i galaxen, och musiken i cantinan är så varierad att prisjägaren knappt vet vilken planet han hamnat på.