Trio
Finsk jazzdebut

Timo Lassy

Trio

Skivbolag: We Jazz
Publicerad: 17 sep 2021

Finska tenorsaxofonisten Timo Lassy har haft en framträdande roll i Helsingfors jazzscen i över två decennier nu. Inte minst genom Five Corners Quintet, där även saxofonveteranen Eero Koivistoinen ingår.

Här presenterar Lassy en ny triosättning med meriterade kontrabasisten Ville Herrala (som solodebuterade med albumet Pu: i fjol) och batteristen Jaska Lukkarinen (som förutom en mängd jazzjobb även förgyllt skivor med allt från Värttinä till Honey B & The T-Bones). Medlemmarna känns också igen från andra släpp på heta, Helsingfors-baserade We Jazz Records, som ju släpper skivor med bland andra Koma Saxo, där för övrigt svenske basisten, låtskrivaren och producenten Petter Eldh samlat ihop saxofonisterna Jonas Kullhammar och Otis Sandsjö i ett slags ung supergrupp.

We Jazz-etikettens nya släpp är en skön bekantskap där Timo Lassys tenor driver händelserna framåt. Det är lättsamt svängigt på ett modernt vis. Tydligt utmejslat, men med en frihet som klär låtarna. Uttrycket växlar från lyriskt och allvarligt hållet till det mer groove-orienterade. De tre musikerna känns redan sammansvetsade, och Timo Lassy har tagit in stråkar från Budapest Art Orchestra i arrangemang av Lassys landsman Marzi Nyman, liksom en touch av elektroniska ljud som han själv samsas om att producera ihop med Dalindèo-ledaren Valtteri Pöyhönen och Ilmiliekki Quartets pianist Tuomo Prättälä.

Skivomslaget pryds av Ilari Hautamäkis konstverk Subtropic, och det är inte den enda beröringspunkten med Goran Kajfeš Subtropic Arkestra, även om Timo Lassys album ofta är aningen mer återhållsamt. Influenserna är inte lika vidsträckta, men mer än tillräckligt för att ge ett varierat och öppensinnat intryck.

Lassy har tidigare samarbetat med bland andra italienska dj/producenten/remixartisten Nicola Conte och finska pop/rockbandet Ultra Bra, så nog fångar Lassy mycket med sin lasso.

Och Trio, det är en fin fångst.