Travelin thru’ – The bootleg series vol 15, 1967-1969
Arkeologi

Bob Dylan

Skivbolag: Columbia Legacy
Recenserad av: Magnus Eriksson
Publicerad: 22 nov 2019

Det femtonde kapitlet i Bob Dylan-följetongen The bootleg series fokuserar på inspelningarna i Nashville från slutet av 1960-talet. Boxen rymmer en skiva med alternativtagningar från John Wesley Harding- och Nashville skyline-sessionerna, en och halv skiva (ungefär) med Dylans inspelningar med Johnny Cash och spridda tagningar från Self portrait-sessionen, Johnny Cashs tv-show och några spår med Earl Scruggs och hans söner.

Här finns pärlor som den obegripligt kasserade bluesen Western road från Nashville skyline, bra versioner av Ring of fire och Folsom Prison blues som borde varit med på Self portrait, och tv-framträdandena. Spåren med Scruggs och söner visar också en Dylan som skärper sig; ett par av dem har tidigare givits ut.
Men alla inspelningarna med Johnny Cash? De två byter licks och har roligt, inte minst när de missar. I Wanted man, som Cash sedan framförde på San Quentin-skivan, är det lätt att dras med, men mycket annat är enbart forskningsmaterial för den som vill reda ut förhållandet mellan de två och mellan Dylan och tidens countrymusik. Det finns dock uppgifter som tyder på att det fanns planer på att ge ut en duo-lp med de två. En sådan kunde ha varit förödande för båda sångarnas anseende. Direkt pinsamma är Jimmie Rodgers-tolkningarna.

Alternativtagningarna till sånger på John Wesley Harding och Nashville Skyline är naturligtvis utmärkta. Det var två lysande skivor, och sedan är det bara en fråga om intresse ifall man vill ha de outgivna versionerna eller inte.