Torm veeklaasis / Tempest in a teapot
Sofistikerat ackordeonspel

Tuulikki Bartosik

Torm veeklaasis / Tempest in a teapot

Skivbolag: Playing With Music
Publicerad: 22 nov 2019

Estniska Tuulikki Bartosik är sedan länge en av de främsta nordiska dragspelarna och framträder runt om i Europa. Hon har genom sitt samspel med folkmusiker trängt in i en traditionell låtrepertoar och tillägnat sig den särskilda tonaliteten i äldre låtspel. Hon har kunnat utveckla en spelteknik på ackordeon som förmedlar ett folkmelodiskt utsirat tonfall som kännetecknar mycket av hennes musik. På sin nya soloskiva renodlar hon dock sitt personliga ackordeon-spel så att det blir ett fritt sökande utan viss genretyngd. På skivan inriktar hon sig på de små kreativa uttrycken i musikskapandet. Det som också gör hennes melodier till små pregnanta berättelser, ofta lokalt inspirerade.

Som välrenommerad och skolad dragspelare med erfarenhet från samspel med många olika musiker blir hon på sin nya skiva den ensamma djuplodande artisten. En meditativ sökare som finner alla de klangmöjligheter som hennes specialbyggda italienska free bass-ackordeon öppnar för. Detaljerna i hennes mogna spel gör hennes kompositioner till avtryck ur den personliga tillvaron, miljön, naturen och hembygden i södra delen av Estland. En trakt som alltid inspirerar henne att uttrycka den musikaliska intimitet som finns i hennes spel. På denna skiva som är en annorlunda uppföljare av den förra mycket uppskattade skivan Stories, utvecklar hon också här ett tilltal som behöver lyhördhet för att framträda. Den nya skivan är dessutom inspelad med en särskild utvecklad ljudteknik som närgånget lyfter fram musikens alla detaljer.