Kulturskymning i Japan

Oki

Tonkori in the moonlight (1996-2006)

Skivbolag: Mais Um Discos
Format: LP/CD/DL
Publicerad: 20 maj 2022

Oki är det förkortade artistnamn som Oki Kano valt. Han spelar folkmusik från ett folkslag som länge varit illa ansatt och vars kultur är utrotningshotad, då ainu har varit nedtryckt i århundraden av den japanska kolonialmakten. Ainu (ordet betyder människa eller kamrat) är ursprungsbefolkningen på den numera japanska ön Hokkaido, men de finns även på Sachalin och Kurilerna i Ryssland. På norra Honshu i Japan – världens sjunde största ö, på vilken Tokyo är beläget – är ainu spårlöst borta. Språket och kulturen kan vara på väg bort, om vi inte ser upp.

Tonkori in the moonlight sätter ljuset på detta problem men också på den kulturella rikedom som finns i ainu-kretsar.

Tonkori är också namnet på det ainu-instrument som Oki numera är en av ytterst få att traktera. En urgammal, traditionell harpa med fem strängar. Dess sound ger en nästan spöklik ljudbild. Den kan låta perkussivt rytmiskt, eller som gammalt trä som ekar i natten. Ja, kanske i det där månljuset som skivtiteln talar om.

Oki var länge verksam i New York men återvände till Hokkaido, den ö som tidigare varit hans hem. På elva studioalbum – både solo och med Dub Ainu Band – har han blandat den traditionella ainumusiken med de nya impulser han fått med sig utifrån. Dub är ett återkommande inslag på de här inspelningarna från åren 1996 till 2006. Liksom strupsång, musik från Centralasien, irländsk folkmusik och afrikanska trummor. En spännande imix som funkar fantastiskt väl. Här finns låtar som lätt skulle kunna spelas på genreöverbryggande klubbar och konsertställen.

Den numera bortgångna ainusångerskan Umeko Ando sjunger på flera spår och hennes yngre systrar Repko och Kapiw medverkar också. Cup kamuy ho (Wake up sun) kan vara en hyllningssång till morgonen eller våren, men kan också tolkas som en hälsning till det Solens Rike som förtrycker ainukulturen. Kamuy är namnet på de besjälade naturkrafter som varit viktiga i ainufolkets traditioner.

Lyssna på hypnotiska spår som Kai kai as to (Rippling lake) eller titelspåret för en introduktion till en mycket speciell musikvärld.