Skivrecension

Tomorrow
En sorts folklig musik utan fäbod Lira Gillar

Susana Santos Silva & Torbjörn Zetterberg

Tomorrow

Skivbolag: Cambio Porta-Jazz
Recenserad av: Leif Carlsson
Publicerad: 17 sep 2021

Dela den här recensionen:

Musiken rör sig långsamt. Stillsamt och säkert tar sig Susana Santos Silva och Torbjörn Zetterberg an Tomorrow, både en utmaning och en förhoppning. Trumpet och kontrabas i tio egenkomponerade stycken på dryga fyrtiofem minuter. De låter trygga i det egna musicerandet, men det betyder inte att morgondagen är säker. Inledande Arriving är ett hotfullt muller parat med bister skönhet. A cry for light är ett uppfordrande och kärvt rop. (Och vad menar de med att porträtten på framsidan av fodralet är delvis upplösta?)

Jämfört med deras första duoinspelning, Almost tomorrow från 2013, är klangerna mörkare och mer dämpade, men också mer melodiska och de låter instrumenten självklart klinga ut. Jag hör modern musik som söker sig fram på vindlande stigar där andra också trampat. De är pockande snarare än drömmande. Personliga och egensinniga, lätta att följa.

Hela Tomorrow är en vallåt, men det är inte kossorna som behöver lockas hem, det är en kulning för allas vår morgondag. Kanske övertolkar jag, men musiken är mycket övertygande och sätter sig ordentligt i kroppen. Trumpet och basfiol sjunger en sång för en framtid vi hoppas är möjlig.


Fler recensioner

Annonser