Rhiannon Giddens

There is no other

Skivbolag: Nonesuch Records
Publicerad: 15 Sep 2019

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Rhiannon Giddens är ett unikum, kanske den för tillfället starkast lysande stjärnan på den amerikanska rootsmusikhimlen. Med imponerande självklarhet rör sig den operaskolade multiinstrumentalisten graciöst mellan klassiskt, folk, old time, blues, jazz, soul och gospel. Nyfiket utforskar hon musikens rötter, speciellt den afrikan-amerikanska, och använder musiken för att synliggöra missförhållanden och övergrepp.

Tidigare i år släppte hon ett album som en del av gruppen Our native daughters, som till stor del handlade om afrikan-amerikanska kvinnors kamp, motstånd och hopp. Nu har Giddens hittat ytterligare en samarbetspartner i den italienske multiinstrumentalisten Francesco Turrisi. Medan Rhiannon Giddens står för all sång samt briljant spel på minstrelbanjo (samt fiol) trakterar Turrisi daf, bendir och andra ramtrummor samt piano, dragspel och luta (och ytterligare några instrument). Tillsammans skapar de en lyhörd och luftig musik som blandar influenser från den amerikanska södern, södra Europa, Mellanöstern och Nordafrika. Och i vanlig ordning när det gäller Rhiannon Giddens är det strålande genomfört. Det individuella musikaliska hantverket är – så klart – ypperligt, men framför allt imponerar samspelet de två emellan. Det är smått otroligt att inspelningen bara tagit fem dagar – och att de två gick in i studion utan någon konkret idé om vad de ville göra.

Genom tolv låtar, såväl egna som covers (bland annat en gripande version av Wayfaring stranger) växer en berättelse fram som utforskar begrepp som frihet, tillhörighet och främlingskap. Det är ett kreativt fyrverkeri som mår bra av att lyssnas på från början till slut, som växer för varje lyssning och som utmanar och inspirerar. Jag har svårt att se att det skulle gå att förbättra någon enda detalj. Det här är så nära musikalisk perfektion det går att komma.