Nyskriven svensk storbandsjazz

Lina Nyberg & Bohuslän Big Band

The world’s a stage

Skivbolag: Prophone/Naxos
Recenserad av: Eva Nikell
Publicerad: 26 maj 2023

Jag har tidigare skrivit om många av Lina Nybergs skivor, liksom om Bohuslän Big Bands. Det kändes därför extra roligt att börja lyssna på dessa två storheter tillsammans. Båda mycket välförankrade i jazztraditionen, men egensinniga, lite busiga gränsryttare, som gärna skapar nya sound utan att för den skull spricka upp så mycket att det blir svårlyssnat. Här känns Lina Nybergs sätt att komponera igen, likaväl som BBB:s förvaltande av detsamma.

Lina Nyberg har varit composer in residence hos Bohuslän Big Band under 2022-2023. Hon kallar själv kompositionerna på skivan för en svit, och visst hänger de olika delarna ihop. Varje stycke är också tillägnat en musiker eller kompositör som betytt särskilt mycket för Lina Nybergs egen musikaliska utveckling, från Gugge Hedrenius till Carmen McRae och Lennart Åberg.

Det som gör de busiga, gränsöverskridande avsnitten roliga och njutbara är det tydliga harmoniska underlaget. Tonsättningarna försvinner aldrig helt bort i fjärran i någon sorts obegriplig kakofoni. Det finns en bottenplatta som är fast förankrad i jazztraditionen där förnyelsen och egensinnigheten kan vila.

Däremot klarar jag inte av att urskilja varför ett visst stycke är tillägnat en viss musiker, jag hittar inga typiska stilmönster, möjligen med undantag för A wonderful morning, tillägnad Elis Regina och Milton Nascimento, som andas brasilianska rytmer och toner. Men dedikationen kan ju också handla om personliga musikaliska upplevelser hos Lina Nyberg som inte enkelt låter sig översättas i en viss stil eller sätt att skriva eller förmedla musik.

Vackrast, och mest lättillgängligt, är i mitt tycke det sista stycket, Close, som avslutas med stämningsfull körsång.