The Woods Band
Tidig irisk folkrock

The Woods Band

The Woods Band

Skivbolag: Esoteric
Publicerad: 16 sep 2021

Terry och Gay Woods är irländsk folkrockhistoria. I slutet av 1960-talet var de ett av de två etablerade folkartistpar (det andra var Maddy Prior och Tim Hart) som utgjorde Ashley Hutchings andra stora folkrockprojekt, Steeleye Span. Men redan efter Steeleyes skivdebut lämnade Terry och Gay gruppen, på grund av interna meningsskiljaktigheter.

Efter en kort turné med den experimentella irländska folkgruppen Dr Strangely Strange beslutade de sig för att starta sin egen grupp. Att hitta rätt medlemmar var en process som en kortare tid inkluderade ex-King Crimson-medlemmarna Ian MacDonald och Michael Giles, innan de sjungande multiinstrumentalisterna Woods fastnade för Ed Deane (gitarr, bas) och Pat Nash (trummor, sång).

The Woods Bands självbetitlade album består av åtta spår, fem egna, tre traditionella, som vittnar om Terry Woods influenser, från Seamus Hennessy till Woody Guthrie, en stor dos The Band, och lite av Terry Woods tidigare grupp, den akustiska folkgruppen Sweeney’s Men.

Everytimes och Dreams stadiga americana, med stark stämsång, blandas med den instrumentala, starkt iriskt doftande och mandola-ledda Noisey Johnny, alla av Terry Woods. Gay Woods glänser i traditionella January snows, med ljuvligt eget dulcimer-komp och Terry på concertina och senare även på mandola. The Woods Bands repertoar är ingen blåkopia, men de var tidiga med ett sound som många irländska folkrockband fortfarande anammar.

The Woods Band var kortlivat men de var ett av de tidigaste banden som spelade irländsk musik på elektriska instrument. Sedermera blev Terry med i The Pogues och så småningom hamnade Gay i Steeleye Span igen. Både med och utan Maddy Prior. Det blev bara ett album för deras egen grupp, men det står sig fortfarande väl. Inte bara som historiskt revivaldokument.