The women who raised me
Vokaljazz Lira Gillar

Kandace Springs

The women who raised me

Skivbolag: Blue Note
Publicerad: 18 sep 2020

Så ytterligare en artist som ägnar en skivan åt att hylla sina förebilder och inspiratörer. Liksom soulsångerskan Bettye LaVette är jazzartisten och pianisten Kandace Springs aktuell med ett album där hon tolkar låtar från kvinnliga artister. Ett hjärteprojekt som lyckas gjuta nytt liv i dessa låtar, varav några har hörts så många gånger att de kan vara svåra att ta till sig i ännu en skepnad. Men Springs skänker dem en ny vår.

Genomgående är det mycket lyckade tolkningar av nummer vi förknippar med såna som Billie Holiday, Ella Fitzgerald, Nina Simone, Astrud Gilberto, Dusty Springfield, Roberta Flack, Lauryn Hill, Sade och Bonnie Raitt. Precis som urvalet låter påskina rör sig Kandace Springs utan problem mellan genrer och årtionden. Allt hänger samman, allt bidrar till helhetsbilden. Så har också Springs tidigare samarbetat med alla från trumpetaren Terence Blanchard till rapparen Ghostface Killah.

Strange fruit är en alltför aktuell gammal sång, som aldrig går ur tiden. Kandace Springs gör en nedtonad och avskalad version, men laddar den med en sällsam elektricitet, som gör låten rättvisa. Något som kan sägas om hela skivan.

En fin detalj är att musikerna här har spelat med flera av de artister som tolkas. Gitarristen Steve Cardenas ingår i Norah Jones musikstab, basisten Scott Colley har hörts med Carmen McRae och trummisen Clarence Penn återfinns bakom Diana Krall. Norah Jones sjunger duett i Ellas evergreen Angel eyes, medan hennes Steinway ljuder i rummet. Andra gäster inkluderar Avishai Cohen på trumpet, David Sanborn på altsaxofon, Elena Pinderhughes på flöjt, samt tenorsaxofonisten Chris Potter.