Don Cherry

The summer house sessions

Skivbolag: blankformseditions.bandcamp.com
Format: 2CD/2LP/DL
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 19 nov 2021

I samband med att boken Organic Music Societies gavs ut tidigare i år där såväl Don Cherrys musik som Moki Cherrys konst diskuteras på olika sätt har New York-baserade Blank Forms Editions även släppt två skivor med tidigare outgivna inspelningar. Dels en liveskiva inspelad i Frankrike 1972 när Don Cherrys band åkte runt som teater i svallvågorna efter Organic Music Society-projektet, och så den här dubbeln inspelad fyra år tidigare, när den amerikanska kameleontmusikern förde samman sitt internationella band och sitt då relativt nystartade svenska band i ljudteknikern/producenten Göran Freeses sommarhus i Kummelnäs utanför Stockholm.

En del likartade inspelningar har sett dagens ljus tidigare, från samma tid, på andra återutgivningar, men det är svårt att lyssna sig mätt på Don Cherrys multikultijazz, där fritt improviserande vävs ihop med turkiska melodier och gudvetvad i sann kollektiv anda. Ekon från Don Cherrys Blue Note-skivor hörs liksom åren med Ornette Coleman, men musikerna sätter sina avtryck, inte minst den rätt vildsinte trummisen Jacques Thollat, och slagverkaren Bulent Ates, men även de svenska namnen, som Bernt Rosengren, Torbjörn Hultcrantz och Tommy Koverhult. Den här typen av sessions var början på en vital tid för flertalet inblandade.

På de två sista spåren saknas Don Cherry och Bernt Rosengren. Då hamnar andra musiker i förgrunden, som Gunnar Lindqvist och Sune Spångberg. Huvudpersonen har lämnat huset, men närvaron är ändå där. Det organiska och vidöppna. Samtidigt hörs det att det är musiker på liten yta, de liksom står nära varandra och nästan slår blåsinstrumenten i varandras huvud, Inbillar jag mig. Tänk att vara en fluga på väggen i sommarhuset och insupa atmosfären. Men det räcker långt att bara lyssna! Musik lika fylld av liv nu som då.