Irländsk folkmusik Lira Gillar

Dervish

The great Irish songbook

Skivbolag: Rounder Records
Recenserad av: Fredrik Thidell
Publicerad: 15 sep 2019

Dervish som grupp kanske inte behöver någon närmare presentation då de varit igång och spelat i mer än 25 år. Att de tillhör en av de främsta irländska folkmusik­grupperna av i dag råder det ingen tvekan om. I detta sammanhang kan man fundera på om denna senaste skiva var det vi behövde? En skiva med trallvänliga ”skråla på puben”-låtar?

Men dessa tankar föll väldigt snabbt bort när skivan började ljuda ut ur högtalarna. Det vi får höra är nämligen ganska långt från den klichébild av irländska sånger jag tror många har. Här handlar det om moderna och vackra arrangemang av traditionella låtar med bra texter. Det Dervish dessutom har gjort är att bjuda in ett antal gästartister som sätter sin egen prägel på låtarna de framför. Vad sägs om bland andra sångare som Andrea Corr, Steve Earle eller Brendan Gleeson? Lite roligt fakta i sammanhanget är att Brendan Gleeson är känd som Alastair ”Mad-Eye” Moody från Harry Potter-filmerna. Han gör en riktigt fin tolkning av klassikern The rocky road to Dublin.

En relativt stor andel av gästartisterna är från USA och man kan tydligt höra hur countryn vävs in i soundet. Kanske märks det mest på There’s whiskey in the jar med Steel Drivers. Inspelning och förpackning är av högsta kvalitet och textboken som följer med innehåller fina beskrivningar av varje sång. Extra roligt att en av gästmusikerna på denna skiva är svensk, nämligen Roger Tallroth på tolvsträngad gitarr och ukulele. Så skänk upp en pint, luta dig tillbaka och njut av en helgjuten platta med irländska sånger.