The exorcism of a spinster
Mbira-prinsessan Lira Gillar

Hope Masike

The exorcism of a spinster

Skivbolag: Riverboat Records
Publicerad: 22 nov 2019

Hope Masike från Zimbabwe har kallats för mbira-prinsessa. Hon hanterar tumpianot mbira minst lika bra som vilken man som helst, och det finns en stark poäng i det då mbira traditionellt setts som ett manligt instrument. Den här gången ger hon sig på en mbira-typ som kallas nhare, och som anses aningen mer krävande att hantera. Nhare kallas även för ”mbira dzavadzimu”, vilket betyder förfädernas mbira. Den har en djupare klang och ger fler valmöjligheter i spelet.

The exorcism of a spinster är Hope Masikes tredje studioalbum men hennes debutskiva på våra breddgrader och därtill den första som hon inte ger ut på egen hand. Det är välkända Londonbolaget Riverboat som satsar.

Hope Masike sjunger om hur kvinnans roll förändras i Zimbabwe, om läget i landet och människor emellan. Det finns en tung svensk koppling också, då skivan är producerad av Erik Nordlander. Han har har också hand om minimoog, orgel, programmering (samtliga nya grepp på en Hope Masike-skiva), trummor och slagverk så nog är han viktig i sammanhanget. Hope Masike och Erik Nordlander har tidigare arbetat ihop i afro-nordiska musikkollektivet Monoswezi, med musiker från Mozambique, Norge, Sverige och Zimbabwe. Där mixas västerländska tongångar med traditionell folkmusik från östra Afrika.

På ett liknande vis varvas impulser här, på ett sömlöst sätt som bara flyter fram, organiskt. Särskilt Hope Masikes sköna röst och mbira-spel ger musiken en särprägel. Zimbabwe har ej blott kvinnliga artister som Chiwoniso Maraire och Stella Chiweshe att räkna med. Det bevisar The exorcism of a spinster med all önskvärd tydlighet. Skivan är mixad i Danmark, mastrad i Sverige, och den ljuder fantastiskt.