The Celtic Duo
Keltiskt

Keltiska Duon

The Celtic Duo

Recenserad av: Jonas Linge
Publicerad: 18 feb 2022

Som fan av musiker som Kathryn Tickell, Sharon Shannon och Nora Brown med flera känns tongångarna igen hos denna duo. De brittiska öarnas tonalitet. Keltiska Duon har spelat sedan början av 1990-talet. De båda musikerna Jonas Liljeström (fiol och sång) och Emil Pernblad (gitarr och irländsk bouzouki) har spelat i många olika konstellationer och på så vis till slut anammat den keltiska musiken. Den keltiska folkmusiktraditionen från Irland, Skottland och Wales är inspirationskällan till låtarna på detta album. Även tidig musik från England och Irland finns på repertoaren. Jigs och reels.

De båda musikerna ger ett samspelt intryck med variation i uttrycket i de traditionella melodierna. Jonas Liljeström sjunger på de flesta låtarna, oftast med Emil Pernblads gitarr eller bouzouki i kompet. Gästmusiker finns i skepnad av Greg McDermott (piano) och Johan Asplund (flygelhorn). I Niel Gows Lament for the death of his second wife berättas om minnet av dennes andra hustru med vilken han var lyckligt gift i 35 år. Niel Gow var en av Skottlands mest inflytelserika fiolspelmän. Hela sången är tämligen sorgsen men muntras upp rejält på slutet.

Titlar som Captain O’Kane, Jenny my blithest maid och Over the hills and far away ger en känsla av folkmusikalisk och traditionsbunden melodik. Duospel för det mesta men ibland med några pålägg.

En booklet följer med cd:n, med intressant läsning kring de olika melodierna. Bästa spår är nog den sorgsna Llangollen Market med flygelhorn, irländsk bouzouki samt sång och fiol av Jonas Liljeström.