Ethiojazz

Hailu Mergia & The Walias Band

Tezeta

Skivbolag: Awesome Tapes From Africa
Recenserad av: Elias HIllström
Publicerad: 16 sep 2021

Att leta i arkiven har länge varit en viktig del av popmusiken. Eller leta lite varstans för att hitta gammal outgiven eller bortglömd musik. Som en nödvändig skugga av ett ständigt accelererande nu. Från Harry Smith och Alan Lomax grävande till dagens alla olika skivbolag som letar och samlar och förpackar på nytt. Från Lights In The Attic till Soul Jazz och hundratals andra. Awesome Tapes From Africa är ett av dem. Ett av de bättre. Med en tydlig avgränsning och inriktning som förklaras redan i namnet självt.

Hailu Mergias bortglömda skivor och kassetter har varit ett av bolagets större succéer. Den som hört dem förstår rätt omgående varför. Mergias musik är helt enkelt den bästa partymusik du kan tänka dig. Både stökig och livlig och gungig, mjuk och melodisk. Eller som åttiotalsplatten Hailu Mergia & His Classical Instrument med den mer elektroniska ljudbilden: främmande sublimt och märkligt mystiskt.

Tack vara återutgivningarna av de här gamla inspelningarna har Mergia sedan fått spela in nya skivor och kunnat turnera världen runt som aldrig förr. Om han fortfarande kör taxi då och då vet jag inte.

Nu kommer ytterligare musik från en gammal kassett med Mergia. Från den stökiga partytiden på sjuttiotalet då Hailu Mergia och hans orkester The Walias Band var husband på Hilton Hotell i Addis Abeba. Och det är Mergia som man väntar sig. Samma böljande gung med melodier som från sagorna. Rullande klaviatur, pumpande bas och jazzsax. Lite brusigare, lite mer skissartat denna gång. Inte hans starkaste inspelningar. Börja i stället med de andra Mergia-plattorna. Har ni inte hört förut så skynda att lyssna med detsamma. Får ni ändå inte nog efter det kan ni fortsätta med denna. När det väl börjat vill man ju att det ska fortsätta hela natten. Precis som på Hilton Hotell i Addis Abeba 1975.