Skivrecension

Technically acceptable
Jazzpiano

Ethan Iverson

Technically acceptable

Skivbolag: Blue Note
Format: CD/DL
Recenserad av: Timo Kangas
Publicerad: 23 feb 2024

Dela den här recensionen:

Vi känner pianisten och kompositören Ethan Iverson som en av grundarna av trion The Bad Plus, omtalade inte minst för sina jazziga tolkningar av rock- och poplåtar från Nirvana, Bee Gees, Black Sabbath och Rush. Iverson har lämnat den gruppen, men har också en lång solokarriär bakom sig.

Nu följer han upp 2022 års Blue Note-premiär Every note is true (där Larry Grenadier och Jack DeJohnette medverkade) med ett lika läckert som omväxlande nytt album. Här leder Iverson två skilda trio-sättningar, med yngre musiker än senast, genom korta men koncisa kompositioner.

Skivan inleds med sju spår ihop kontrabasisten Thomas Morgan och trummisen Kush Abadey i inspirerat samspel. Senare dyker kontrabasisten Simón Willson och batteristen Vinnie Sperraz upp i bland annat en ömsint tagning av Roberta Flack-klassikern Killing me softly with his song. Versionen av Thelonious Monks ’Round midnight är betydligt mer tillspetsad. Det som först låter som en sångröst visar sig snart vara pre-AI-instrumentet theremin, trakterad av en mästare på området: Rob Schwimmer.

En annan premiär i Blue Notes katalog är att skivan avslutas med en pianosonat, där Iversons spel får stå helt för sig självt. Som det ju ofta gör, i jazzvärlden. Långt mer än blott acceptabelt, skulle jag påstå.


Fler recensioner

Annonser