Jazz i folkton

Kjell Leidhammar, Bo Ingemarsson, Per Thornberg

Svenska låtar

Skivbolag: Alwa Musik
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 23 nov 2021

1994 – mitt under den tunga beatdrivna folkmusikrevolution som Hedningarna vevat igång klev en annan konstellation med två klarinetter och klaviatur ut i ett annat gränsland, det mellan jazz och svensk folkton. Resultatet blev Svenska låtar – ett gränslöst äventyr i jazz och folkton och tankarna går naturligtvis till genresättande Adventures in jazz and folklore som kom ut trettio år tidigare.

Men den här inspelningen är först och främst ett improvisatoriskt möte mellan jazzmusiker och folkmusiker: Kjell Leidhammar, halländsk riksspelman på klarinett, och jazzklarinettisten Bo Ingemarsson, storebror till Hawk on Flights och Bohuslän Big Bands Ove Ingmarsson, samt Per Thornberg på piano och synthesizer, i dag en av våra allra främsta tenorsaxofonister,.

Efter att ha legat i Kjell Leidhammars arkiv i mer än ett kvarts sekel ges musiken nu ut på Leidhammars eget bolag Alwa Musik. Ingångslåt på albumet är finstämda Hornlåt efter Nörstmo Halvar som inleds i traditionell skrud för att med Thornbergs insmygande klaviatur närma sig lite av det Bo Nilsson gjorde i jazzväg tillsammans med bland andra Lennart Åberg.

Vidare en jazz-balladig Brudmarsch efter Leisme Per Larsson, Nils Lindbergs As you are (Lindberg som var en av pionjärerna att sy ihop jazzen med folkton) och inte minst en skir version av Lars Gullins Kärlekens ögon med klarinett och basklarinett – Gullin en kompositör som ju byggde eget mellan jazz, klassiskt och folkton.

Avslutande Frihetens polska, av Pers Hans Olsson som gick bort för ett drygt år sedan, inspelad i Sperlingsholms kyrka 1994, spricker momentant men vad gör det när känslan är så innerlig och svänget så lätt. Svenska låtar är ett tidsdokument som vittnar om en period där det fanns många genreöverskridande ”hedningar” i svang.