Skivrecension

Suites for voices & instruments 1-4
Poetiska sviter

Elise Einarsdotter

Suites for voices & instruments 1-4

Skivbolag: Mistral Music
Recenserad av: Magnus Östnäs
Publicerad: 28 maj 2020

Dela den här recensionen:

”Elise Einarsdotters musik bor i ett eget land, där man talar en alldeles egen dialekt.” Säger Margareta Bengtson. Och det är bara att hålla med The Real Group-sopranen som är en av alla de röster Einarsdotter använder på Suites for voices & instruments där 2019 års Guldkatt tolkar poeter som danska Inger Christensen, vår egen Tranströmer, Yeats och Cummings. Einarsdotters förmåga att hitta de öppna rymderna av sångbarhet hos poeterna är ett mästerskap hon burit under lång tid.

Suites for voices & instruments består av musik skriven som beställningsverk under en rad år och är uppdelade i fyra delar: Amor, Desiderium, Caelum och Terra – kärlek, begär, himlen och jorden – där enstaka röster ställs mot kör, vokalensemble mot Elises improvisationer i Song for my brother eller ensemble med Magnus Lindgrens flöjt och Svante Henrysons cello. Och mitt i vokalensemble- och körkompositionerna ligger en Tranströmerpärla när Elise lämnar pianot för elpiano och orgel och Vanja Steinholtz sjunger Memories look at me.

Amerikanen E E Cummings är en gammal bekantskap som bland annat fått namnge en av Einarsdotters Ensembles finaste album The secrets of living. På Suites finns ett par Cummings-tolkningar där Sofia Lärkfors Until är en höjdpunkt. Inledande Yeats-tolkningen Tread softly, med sång av Margareta Bengtson sticker också ut: ”Tread softly because you tread on my dreams.”

Precis så handskas Elise med texterna. Hennes vemodigt skira grepp på Lennart Hellsings Näktergalen avslutar plattan tillsammans med fina kören Hägersten A Cappella i en tveeggad hyllning till våren och näktergalen. ”Sång och väldoft är en gåva / Men det gör det svårt att sova.”


Fler recensioner

Annonser