! Just nu upplever vår webbleverantör störningar som leder till långsammare svarstider på lira.se

Skivrecension

Strandade musikmaskiner

Diverse artister

Space echo – The mystery behind the cosmic sound of Cabo Verde finally revealed

Skivbolag: Analog Africa
Recenserad av: PM Jönsson
Publicerad: 10 nov 2016

Sök after den här artisten på...
Spotify iTunes YouTube

Dela den här recensionen:

Samy Ben Redjeb (Analog Africa) har få övermän när det gäller att gräva fram och presentera populärmusik från Afrika. Den här skivan med bortglömda låtar från Kap Verde är inget undantag. Det kanske inte är någon av skivbolagets allra vassaste samlingar, men återigen sitter jag och häpnar över musiken och dokumentationen.
Ja, sitter och sitter, det är svårt att vara stilla, inga suktande sånger à la Cesaria Evora, även om det är musik som bottnar i samma traditioner, men ballader i morna-stil ersätts till stor del av mer latinamerikanskt och västafrikanskt påverkad funaná och coladeira. Disco och soul dyker också upp i mixen. Kopplingarna till superstjärnan finns ändå, en av de svängigaste låtarna är Pontin Pontin med Bana som var mannen som tog Evora till Portugal och hjälpte henne att slå igenom, och över hälften av låtarna har Paulino Vieiras band Voz de Cabo Verde som kompmusiker. Vieira som senare jobbade som kapellmästare för Cesaria Evora.
Temat för urvalet är låtar som, i de flesta fall, har syntar och orglar som viktig ingrediens i musiken. Enligt myten (men det verkar vara en sann historia) strandade ett skepp från Brasilien med moderna elektroniska instrument på en av öarna 1968 och det bestämdes att hammondorglarna, moogsyntarna med mera skulle delas ut i skolorna. Musiken moderniserades och häpp – ett sound skapades! Skönast är de mest elektroniska låtarna, som inledande Pinta Mama med Antonio Sanches och Mino di Mama med Quirino Do Canto.

Annonser